همشهری آنلاین: معاون پژوهشکده ملی گل و گیاه زینتی محلات گفت: با توجه به کاهش بارندگی و افت سفره‌های زیرزمینی، جایگزینی گیاه آتروپیلکس به جای ترون و شمشاد باعث طراحی متنوع و توسعه فضای سبز و صرفه‌جویی در منابع آبی می‌شود.

به گزارش ايرنا، محمدرضا شفیعی روز سه‌شنبه گفت: گونه گیاهی آترویپلکس که مقاوم به خشکی و سازگار با محیط است به منظور افزایش تولید مرتع، افزایش پوشش گیاهی و ذخیره نزولات جوی در کشور تولید و کاربرد دارد.

وی با بیان این که در حال حاضر آتروپیلکس برای طرح‌های بیان‌زدایی در سطح کشور کاربرد دارد و در فضای سبز تاکنون هیچ گونه کاربردی نداشته است، افزود: بر اساس ارزیابی و طرح‌های پژوهشی مشاهده‌ای گیاه آتروپلیکس بهترین گونه مقاوم به خشکی برای فضای سبز است.

شفیعی اظهارکرد: آتروپیلکس گونه گیاهی بومی بسیار مقاوم به خشکی، زیبا و دارای رنگ سبز و نقره‌ای است که با عنوان پرچینه سبز در برابر بی‌آبی خشک نمی‌شود و برای شادابی و طراوت بیشتر نیاز به آب بسیار کمی دارد.

وی اظهارکرد: نیاز آبی این گیاه یک دهم گونه‌های رایج و آب‌بر مورد استفاده در فضای سبز کنونی است.

شفیعی بیان کرد: در حال حاضر گونه‌های گیاهی که برای فضای سبز شهری در مناطق خشک و نیمه خشک مورد استفاده قرار می‌گیرند از تنوع بالایی برخوردار نیستند و بسیاری از آنها به خشکی حساس بوده و نیاز آبی بالایی دارند.

وی گفت: استفاده از آتروپیلکس تحول چشمگیری در زیبایی طراحی و توسعه فضای سبز کشور ایجاد می‌کند و امکان افزایش این فضاها افزایش می‌دهد.

معاون پژوهشکده ملی گل و گیاه زینتی محلات گفت: برای مقابله با بحران آب، طرح دستیابی به بذرهای چمن مقاوم به خشکی به جای بذرهای خارجی نیز از زمستان پارسال در حال مطالعه است.

پژوهشکده ملی گل و گیاه زینتی محلات در سال 1375 راه‌اندازی شد و کار هدایت تحقیقات به لحاظ فنی در کشور را دنبال می کند و بخش تحقیقات، رسالت بررسی‌های علمی در زمینه حل موانع علمی و فنی مرتبط با توسعه کمی و کیفی تولید گل و گیاهان زینتی کشور را عهده‌دار است.

نتایج علمی و فنی این مطالعه‌ها از طریق ارائه گزارش نهایی، مقالات، نشریات فنی و ترویجی، انتقال یافته‌های تحقیقاتی به مزرعه ترویجی و الگویی با همکاری بخش ترویج و دوره‌های آموزشی در اختیار بهره‌برداران قرار می‌گیرد.

شهرستان محلات از توابع استان مرکزی با یک هزار هکتار مزرعه گل و گیاه به پایتخت گل ایران شهرت دارد.