سهراب بختیاری‌زاده: جوانگرایی در یک تیم خصوصا تیم ملی، همیشه باید منطقی و حساب‌شده صورت بگیرد.

همه از تيم ملي انتظار نتيجه‌گيري دارند و تغييرات گسترده در تركيب، قطعا موضوعي چالش‌برانگيز است.تيم ملي همانطور كه به بازيكنان باتجربه نياز دارد، به بازيكنان جوان هم بايد بها بدهد.اين كار مدتي است كه در تيم ملي صورت گرفته و قطعا اين جوان‌ها مي‌توانند آينده تيم ملي را تضمين كنند.ما در 2بازي 9گل به گوام و هند زديم و خيلي‌ها به اين موضوع اشاره كردند كه آنها تيم ضعيفي هستند.

البته من معتقدم در فوتبال بازي آسان نداريم و اين دو بازي فرصت بسيار خوبي بود تا جوان‌هاي تيم ملي كيفيت خودشان را نشان دهند. اين دو تيم از لحاظ فني نسبت به ايران كيفيت پايين‌تري داشتند ولي تقابل با گوام و هند، بهترين فرصت بود تا اعتماد به نفس بازيكنان جوان تيم ملي بالاتر برود. عملكرد جوان‌هاي تيم ملي ازجمله سردار آزمون و مهدي طارمي، قابل تحسين است اما نبايد فراموش كرد كه در آينده حريفان پرقدرتي با ما روبه‌رو خواهند شد.اينكه از حالا بخواهيم اعتماد به نفس كاذب به بازيكنان تيم ملي بدهيم نمي‌تواند چندان منطقي باشد، قطعا جوان‌هايي مثل طارمي يا آزمون در آينده شرايط سختي را مقابل حريفان پرقدرت تيم ملي تجربه خواهند كرد و بايد از لحاظ فني و روحي خودشان را قوي‌تر كنند.

در جام جهاني فقط يك امتياز گرفتيم و در جام ملت‌ها هم ناكام بوديم. نمي‌خواهم همه تقصيرها را به كي‌روش ربط بدهم ولي قطعا ما نياز داريم كه اشتباهات و ضعف‌هاي گذشته را برطرف كنيم.فكر مي‌كنم در مورد استفاده از كي‌روش و خواسته‌هايي كه از او داشتيم هم دچار دوگانگي شديم.هميشه اين دو بحث مطرح شد كه كي‌روش بايد ساختار فوتبال ايران را درست كند و يك تيم ملي قوي هم بسازد.اين در حالي است كه ما او را به‌عنوان سرمربي تيم ملي استخدام كرديم.

ما براي داشتن يك تيم ملي پرقدرت، فقط نبايد چشم به نيمكت يا بازيكنان داشته باشيم چون يك تيم ملي قوي، از دل يك ليگ پويا و قدرتمند به‌وجود مي‌آيد. متأسفانه فوتبال ايران در اين زمينه دچار مشكل است و همين موضوع باعث شده تا ايران در بازي‌هاي بين‌المللي، سال‌هاي طولاني را در انتظار يك موفقيت بزرگ سپري كند.تيم ملي در بيرون از زمين هم با مشكلاتي ازجمله خدمت سربازي برخي از بازيكنان و همچنين مشكلات بازي‌هاي دوستانه و اردوهاي تداركاتي روبه‌روست. مطمئنا رفع اين مشكلات مي‌تواند تيمي قوي را در سال‌هاي آينده تشكيل بدهد؛ تيمي كه حالا خيلي‌ها به‌خاطر حضور بازيكنان جوان، به آن اميدوار هستند.

  • مدافع اسبق تيم ملي