در اين ميان، آمار خودروهاي مربوط به دستگاههاي عمومي كه مجموع مراجعه آنها محدود به حدود هزار دستگاه خودرو در مدت 5ماه و نيمي كه از سال ميگذرد، از اين آمار هم نگرانكنندهتر است. از ابتداي سالجاري تا نيمه شهريور، تنها 553دستگاه خودروي دولتي، 529دستگاه خودروي نظامي و صرفاً 4دستگاه خودروي سياسي و در كل 1086دستگاه خودرو از مجموع دهها هزار دستگاه خودروي مربوط به ارگانهاي اداري و نهادهاي اجرايي به مراكز معاينه فني مراجعه كردهاند.
معاينه فني مؤثر و به موقع ميتواند موجب كاهش يكچهارم آلودگي هواي موجود شود. در سال گذشته 560هزار دستگاه خودرو به مراكز معاينه فني مراجعه كردند كه به اين ترتيب ماهانه بهطور متوسط 46هزار دستگاه خودرو را شامل ميشد، درصورتي كه اين رقم در 5ماه و نيم ابتدايي سالجاري، مجموعاً به 177هزار دستگاه خودرو رسيده كه از متوسط ماهانه 32هزار دستگاه خبرميدهد.
درصورتي كه ميانگين مراجعه روزانه به مراكز معاينه فني در سال گذشته 1500دستگاه خودرو بود، اين رقم نازل در سالجاري با 30درصد كاهش، بهطور ميانگين به تنها 1000 دستگاه خودرو در روز رسيده كه حاكي از اين است كه در نيمه نخست امسال نسبت به سال گذشته، هرروز 500دستگاه خودرو كمتر به مراكز معاينه فني مراجعه كردهاند.
- تردد 2.5ميليون متخلف
به گفته مدير عامل ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران استاندارد توليد خودرو در كشور ما به نسبت جهاني بسيار پايين است و در بهترين حالت مطابق يورو2 است، درصورتي كه استاندارد توليد خودرو در اروپا در حال حاضر يورو5 است. با اين حال، متوسط عمر معاينه فني خودرو در اروپا 2سال و در كشور ما 5سال اعلام شده است.
با چنين شرايطي ولي آذروش اعتقاد دارد 2.5ميليون دستگاه خودروي فاقد معاينه فني در تهران تردد ميكنند كه از نگاه قانون متخلف هستند. در حال حاضر بالغ بر 70درصد ظرفيت مراكز معاينه فني كه در هر نوبت كاري، دستكم ميتوانند به 6هزار دستگاه خودرو خدمات ارائه كنند خالي است، اما اين مراكز آمادگي كامل دارند تا نسبت به ارائه خدمات خود به مراجعهكنندگان بهصورت تمام وقت و در 3شيفت كاري اقدام كنند.
وي با تأكيد بر اينكه هزينه آزمونهاي معاينه فني در اروپا بهطور متوسط 80يورو معادل 300هزار تومان است، درصورتي كه در تهران اين رقم بسيار ناچيز و تنها 3درصد اين مبلغ، يعني 10هزار تومان است كه حتي هزينه برق مصرفي مراكز معاينه فني را نيز تأمين نميكند،گفت: امسال دستگاههاي موجود در مراكز معاينه فني را به روز كردهايم و در حال راهاندازي دستگاههاي جديد با استانداردهاي روز دنيا هستيم.
آنگونه كه آمار مراجعان به مراكز معاينه فني نشان ميدهد، 39درصد خودروها عيوب ظاهري دارند. بهطور متوسط 27درصد خودروهايي كه به مراكز معاينه فني مراجعه ميكنند، بهخاطر آلايندگي بيش از حد، 18درصد بهعلت عدمهمراستايي چرخها و 11درصد ديگر نيز بهدليل نامناسب بودن عملكرد ترمزشان رد ميشوند.
مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران درخصوص احتمال تخلف صدور برچسب معاينه فني بدون مراجعه خودرو به مراكز مكانيزه اين ستاد، اظهار كرد: در تهران، ميزان اين تخلف صفر است، چرا كه مراكز معاينه فني پايتخت مجهز به دوربينهاي پلاكخوان هستند و امكان صدور برچسب معاينه فني بدون مراجعه خودرو به اين مراكز صفر است.
- مراجعه 100موتورسيكلت در يك سال
هر ساله آماري از آلايندگي و خطرات ناشي از تردد موتورسيكلتهاي بنزينسوز در رسانهها اعلام ميشود. با وجود تردد ميليوني موتورسيكلتها در تهران، سال گذشته تنها 100دستگاه موتورسيكلت به خطوط 10گانه معاينه فني موتورسيكلت مراجعه كردند. در عين حال هنوز پليس راهور طرحي براي برخورد با موتورسيكلتهاي آلاينده و فاقد معاينه فني ندارد و تنها با جرايم و معايب ظاهري موتورسيكلتها برخورد ميكند. براساس اعلام شركت كنترل كيفيت هواي تهران، موتورسيكلتهاي تهران تا 4برابر خودروهاي يورو2 هوا را آلوده ميكنند و نهادهاي دستاندركار بايد برخورد جدي با اين وسايل آلاينده داشته باشند.