همشهری‌آنلاین: فاجعه روز جمعه ۲۰ شهریور در مسجد الحرام ، مکه مقام‌های عربستان را به بازبینی تدابیر مرتبط با ایمنی پروژه های ساخت و ساز در این شهر مقدس مجبور خواهد کرد.

در حادثه سقوط یک جرثقیل بر روی مسجد الحرام در شهر مکه در عصر روز جمعه 107 نفر کشته و بیش از 230 نفر نیز زخمی شدند.

این در حالی است که شهر مقدس مکه خود را برای میزبانی میلیون‌ها زائر مناسک سالانه حج آماده می‌کند.

به گزارش واحد مركزي خبر، جرالد تن ، خبرنگار شبکه خبری الجزیره انگلیسی در گزارشی درباره این حادثه گفت: دوربین‌های آماتور لحظه سقوط این جرثقیل را ثبت کرده‌اند. یکی از این فیلم ها که در اینترنت قرار گرفته است آشفتگی و سراسیمگی لحظات اولیه حادثه را نشان می‌دهد. این جرثقیل ساخت و ساز بر روی سقف مسجد الحرام در شهر مقدس مکه سقوط کرد که تعداد زیادی را به کشتن داد و تعداد بیشتری را هم زخمی کرد. 

یکی از شاهدان که از نزدیک این حادثه را دیده است گفت هیچ کس نمی‌دانست چه اتفاقی افتاده. مثل این بود که بمب منفجر شده است.

تا چند ساعت پس از وقوع حادثه نیروهای امدادگر و آمبولانس ها در حال رفت و آمد به داخل مسجد الحرام برای کمک به حادثه‌دیدگان و پاک‌سازی محل حادثه از خرابی‌ها بودند.

سلیمان العمرو، مدیر کل دفاع مدنی عربستان گفت :«این حادثه ساعت 5 و 23 دقیقه بعدازظهر به سبب بارندگی و وزش باد شدید که با سرعت 83 کیلومتر در ساعت می‌وزید، رخ داد. باد باعث شد این جرثقیل سقوط کند که تعدادی کشته و زخمی شدند. سقوط جرثقیل نزدیک باب السلام رخ داد.»

شاهزاده خالد الفیصل ، مشاور ملک سلمان پادشاه عربستان و امیر مکه ، گفت :«مایلم مراتب تسلیت خادم حرمین شریفین و ولیعهد و همه مقام‌هاي دولتی را به خانواده‌های آسیب‌دیدگان در این حادثه دردناک اعلام کنم. امیدواریم خداوند قربانیان این حادثه را در بهشت جای دهد. ما برای شفای عاجل مصدومان این حادثه نیز دعا می‌کنیم.»

مسجد الحرام محل یک عملیات ساخت و ساز است. جرثقیل‌های مرتفع سرگرم کار در یک پروژه ساخت و ساز و توسعه چند میلیارد دلاری مسجد هستند. تعداد زائرانی که هر سال برای زیارت به مکه می‌آیند مشکلات لجستیکی و امنیتی زیادی به وجود می آورد که پیشتر به حوادث فاجعه‌باری مانند کشته شدن تعداد زیادی از زائران در زیر دست و پا انجامیده است.

الجزيه افزود:"دولت عربستان سعودی برای تامین امنیت زائران تلاش زیادی می‌کند اما فاجعه روز جمعه مقام‌هاي این کشور را مجبور خواهد کرد به بازبینی تدابیر مرتبط با پروژه‌های ساخت و ساز در مقدس‌ترین مکان اسلام بپردازند."