گروه سیاسی: اجلاس حقوق بشر و تنوع فرهنگی که به مدت 2 روز در سطح وزرای خارجه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران برگزار شد، از نظر تعداد کشورهای شرکت‌کننده قابل توجه بود.

به‌ویژه آنکه در شرایط کنونی نظام بین‌الملل، همگرایی هرچه بیشتر کشورهای در حال‌توسعه، موضوعی است که دولتمردان این کشورها به آن باور دوچندانی پیدا کرده‌اند.

تأکید بر ابعاد گوناگون و متنوع حقوق بشر در سند نهایی این نشست و کنفرانس خبری مشترک وزرای امور خارجه ایران و کوبا تقریبا آخرین رویدادهای اجلاس مذکور بود. کوبا در حال حاضر ریاست جنبش عدم تعهد را برعهده دارد.

وزیر امور خارجه‌ در این کنفرانس خبری که ایسنا خبر آن‌را منتشر کرد، گفت: کسانی که ده‌ها سال از حقوق بشر سخن می‌گفتند با تأسیس گوانتانامو و ابوغریب هیچ حیثیتی برای این مسئله قائل نشدند و امروز نهضت عدم تعهد قصد دارد مفاهیم واقعی را در این حوزه برای جامعه‌ بشری تبیین کند.

منوچهر متکی افزود: سند نهایی اجلاس تهران، نقش بازیگران مختلف در سطح بین‌المللی را تعریف، اقدامات لازم برای بی اثرکردن تلا‌ش‌های در جهت تک فرهنگ‌گرایی را افشا و شاخص‌های نامطلوب عصر جهانی‌شدن را برای مردم جهان بیان می‌کند.

متکی تصریح کرد: جنبش عدم تعهد از گذشته در قبال بحث حقوق بشر مواضع منطقی داشته و وقتی امروز موضوع حقوق بشر را مطرح می‌کند، اراده‌ اعضا برای خروج از نگرش حقوق بشر با استانداردهای دوگانه و ابزارهای دوگانه را تبیین می‌کند و مبنای واقعی حقوق بشر را ارائه می‌دهد.

شکست جدی

همچنین به گزارش مهر، وزیر امور خارجه در ادامه، سیاست‌های مبتنی بر نقض حقوق بشر را زمینه‌ساز شکست جدی سیاست‌های غرب در سالیان دراز برشمرد و تاکید کرد: آمریکا دیگر نمی‌تواند در مقابل ملت‌ها ایستادگی کند. متکی تصریح کرد: آنهایی که علیه ملت‌ها باد می‌کارند، طوفان درو خواهند کرد.

رد یک ادعا

وی  در پاسخ به سئوالی مبنی بر وجود اختلاف‌نظر میان وی و لوئیس آربور، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در اجلاس تهران گفت: ممکن است نظرات درباره یک موضوع متفاوت باشد و این امری بدیهی است، اما ما در زمینه ضرورت ارتقای حقوق ‌بشر، به دور از برخوردهای گزینشی سیاسی و استانداردهای دوگانه برداشت مشترک داریم.

مبارزه با یکجانبه‌گرایی

فیلیپه پرز روکه، وزیر امور خارجه کوبا نیز در این نشست خبری با بیان اینکه تلاش‌های برخی کشورها در استفاده‌ ابزاری از حقوق‌بشر باعث از بین رفتن حیثیت شورای حقوق بشر سازمان ملل شده است، گفت: ما در حال ایجاد شورایی جدید در مبارزه با یک‌جانبه‌گرایی آنها هستیم.