همشهری آنلاین: اعلام فهرست نشریه‌های غیرمعتبر و جعلی خارجی، تعیین مصادیق تخلفات علمی، صدور کارنامه برای دانشجویان جدیدالورود، اعلام شرط حضور شخصیت‌ها در فضای انتخاباتی دانشگاه‌ها و ... از اهم اخبار آموزش عالی در روز یکشنبه ۲۲ شهریور ۹۴ است.

  • اعلام فهرست 240 نشریه غيرمعتبر و جعلي خارجی

پايگاه اطلاع‌رساني وزارت علوم: دکتر محسن شریفی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و سیاستگذاری پژوهشی وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از اعلام فهرست اسامی 240 نشریه علمی نامعتبر، نشریات جعلی و پایگاه‌های اینترنتی علمی جعلی از طریق سایت این دفتر به نشاني http://www.msrt.ir/fa/rppc/pages/Home.aspx خبر داد و گفت: فهرست نشریات علمی نامعتبر به طور مستمر بازبینی می‌شود و امکان دارد نشریات جدیدی به آن افزوده شده یا نشریاتی از آن کم شود.

وي تصريح كرد: بنابراین دانشگاه‌ها باید آخرین لیست اعلام شده را ملاک عمل قرار دهند. همچنین این نشریات از تاریخ اعلام شده این دفتر فاقد اعتبار هستند و اگر قبل از آن، محققان در آن نشریه مقاله منتشر کرده باشند اشکالی ندارد. همچنين علاوه بر نشریات علمی، برخی نشریات و سایت‌ها نیز وجود دارند که جعلی بوده و با سوء استفاده از عناوین نشریات معتبر علمی، به دریافت مقاله و  انتشارآن اقدام می کنند که فهرست این نشریات نیز اعلام شده است.

  • مصاديق و مرجع رسيدگي به تخلفات علمي مشخص شد

پايگاه اطلاع‌رساني وزارت علوم: دکتر محسن شریفی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و سیاستگذاری پژوهشی وزارت علوم با اعلام اینکه تخلفات علمی دامنه وسیعی دارد و شامل سرقت علمی، جعل، کپی‌برداری و ... می‌شود، گفت: وزارت علوم مصادیق و شیوه‌نامه برخورد با تخلفات علمی را به دانشگاه‌ها ابلاغ کرده است و دانشگاه‌ها در کمیته‌های انضباطی دانشجویی و هیئت‌های تخلفات اعضای هیئت علمی به آن رسیدگی می‌کنند.

  • ضرب‌الاجل وزیر علوم برای راه‌اندازی شبکه علمی كشور

پايگاه اطلاع‌رساني وزارت علوم: دکتر فتح‌الله مضطرزاده،  رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ايران از آغاز مراحل راه‌اندازی شبکه علمی در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی خبر داد و گفت: وزیر علوم ضرب‌الاجلی را برای راه‌اندازی شبکه علمی کشور تعیین کرده و این شبکه باید طی ماه‌های آینده تعیین تکلیف شود.

دکتر مضطرزاده، هدف از راه‌اندازی شبکه علمی را ایجاد بستر تعاملی میان تمام دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و نهادهای علمی عنوان كرد و افزود: راه‌اندازی شبکه علمی كه سال‌ها بر زمین مانده است، کار بسیار پیچیده‌ای است زیرا این شبکه باید با همکاری وزارتخانه‌های علوم، ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان‌ها و نهادهای بودجه‌ای کشور راه‌اندازی شود.

  • صدور كارنامه براي دانشجویان جدیدالورود

پايگاه اطلاع‌رساني وزارت علوم: دکتر حمید یعقوبی سرپرست دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان از صدور كارنامه سلامت براي دانشجویان جدیدالورود روزانه، شبانه و غيردولتي همه مقاطع تحصیلی خبر داد و گفت: دانشجویان طی یک مصاحبه حضوری مورد ارزیابی روان‌شناسی و پزشکی قرار می‌گیرند و دانشجویانی که بر اساس ارزیابی و معاینات اولیه، نیاز به بررسی‌های تخصصی‌تر، آزمایش‌های تکمیلی و مشاوره بیشتر داشته باشند به مراکز مشاوره دعوت می‌شوند و به صورت تخصصی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

  • شرط حضور شخصیت‌ها در فضای انتخاباتی دانشگاه‌ها

مهر: دکتر سید ضیاء هاشمی معاون فرهنگی وزارت علوم گفت: مخالف هر گونه اعمال سلیقه برای ایجاد محدودیت در خصوص حضور شخصیت‌ها در دانشگاه‌ها هستیم؛ در دانشگاه به روی همه صاحب‌نظران، شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی باز است مگر کسانی که طبق قانون منع صریح دارند. هیات نظارت بر فعالیت‌‌های تشکل‌های دانشجویی مرجع تصمیم‌گیری برای حضور افراد بوده و تقاضاها را بررسی و بر اساس اقتضائات موجود مجوز حضور افراد را صادر می‌کنند.

  • بخشنامه‌اي براي افزايش تخفيف شهريه در دانشگاه آزاد

پايگاه اطلاع‌رساني دانشگاه آزاد: دکتر حميد میرزاده رییس دانشگاه آزاد اسلامی در راستای تکریم کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان سما و فراهم کردن تسهیلات برای ادامه تحصیل اعضای خانواده آنان، بخشنامه افزايش تخفیف شهریه کارکنان و اعضای هیات علمی و نیز همسر و فرزندان تحت تکفل آنان در هر نیمسال را ابلاغ کرد.