درحالی‌ که کارشناسان حوزه اجتماعی درباره استفاده بی‌اندازه از شبکه‌های اجتماعی هشدار می‌دهند، حالا تازه‌ترین و جدی‌ترین هشدار را رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور داده است.

هشدار دكتر امين صابري نيا البته نه درباره تهديد خانواده و فرهنگ بلكه درباره تهديد سلامت جسمي كاربران است؛كاربراني كه موقع رانندگي هم دست از مرور شبكه‌هاي اجتماعي برنمي‌دارند. او روز گذشته در يك نشست خبري با اشاره به پايان تعطيلات تابستاني و افزايش سفرها كه احتمال آسيب حوادث ترافيكي را افزايش مي‌دهد، گفت:«با بررسي‌هاي ميداني و گزارش‌هايي كه از سوي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي دريافت كرديم، شايع‌ترين علل حوادث ترافيكي عدم‌رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي است و بعد از آن مناطق پرخطر، خستگي، خواب‌آلودگي و مسافرت با خودروهاي ناايمن، حوادث ترافيكي را ايجاد مي‌كنند.»

رئيس اورژانس كشور براي اينكه مردم بدانند آمار تصادفات تا چه اندازه بالا و خطرناك است، از آمار رسمي كمك گرفت و توضيح داد: « بيشترين آمار تلفات در زماني است كه سفرها آغاز مي‌شود؛ يعني در تعطيلات عيد نوروز و تعطيلات تابستان.

امسال شاهد افزايش 1.8درصدي ماموريت‌هاي ويژه نسبت به سال قبل بوديم. همچنين در تصادفات نسبت به سال 93در ايام تعطيل افزايش 20درصدي داشتيم.» او بعد هم نسبت به استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي حين رانندگي اينطور هشدار داد: «با توجه به اينكه اينترنت و شبكه‌هاي اجتماعي پيشرفت كرده‌اند، مردم بايد توجه كنند كه در زمان رانندگي به هيچ عنوان به اين شبكه‌ها توجه نكنند. از مردم خواهش مي‌كنيم حين سفر تماس‌هاي تلفني خود را سريع پاسخ ندهند بلكه براي اين كار حتما توقف كنند. از رانندگان مي‌خواهيم كه رفتارهاي پرخطر انجام ندهند و فاصله بين 2خودرو را رعايت كنند.علاوه بر اين زمان بازگشت به خانه را زمان‌بندي كنند چرا كه بيشتر حوادث در معابر به‌دليل سرعت نامطمئن رخ مي‌دهد.» آنطور كه صابري‌نيا گفته بيشترين حوادث در غروب آفتاب و اوايل صبح اتفاق مي‌افتد و حوادث رانندگي براي افراد بين 20تا 40سال بيشتر منجر به فوت مي‌شوند.

هشدار‌هاي رئيس مركز فوريت‌هاي پزشكي در حالي است كه فقط سال گذشته 17هزار فوتي ناشي از حوادث ترافيكي داشتيم كه بين 5تا 10درصد آنها را كودكان تشكيل مي‌دهند.ارائه خدمات در اورژانس كشور در حالي است كه براساس آمار‌هاي رسمي در برخي استان‌ها و شهر‌ها ۶۰درصد تماس‌ها با اورژانس مزاحم تلفني هستند. متوسط اين عدد در كشور حدود 44درصد است.

  • فوري از اورژانس

بيشتر ماموريت‌هاي اورژانس بعد از حوادث ترافيكي مربوط به بيماري‌هاي قلبي، تنفسي و زنان مي‌شود. سال گذشته تنها 27مورد فوتي در مناطق سالم‌سازي دريا‌ها گزارش شده، اين آمار فوتي در مناطق غيرسالم‌سازي 210نفر بوده است. بودجه كنوني اورژانس 670ميليارد تومان است كه بايد 500ميليارد تومان به آن اضافه شود تا به وضعيت استاندارد برسد. در 5‌ماه گذشته 502نوزاد در اورژانس‌هاي زميني و هوايي كشور به دنيا آمده كه هم مادر و هم نوزاد در سلامتي كامل هستند. اگر حادثه‌ديدگان يكي از 3مورد فرم اورژانس، كروكي پليس و يا تأييد مراجع قضايي را داشته باشند خدمات به آنها در بيمارستان‌هاي دولتي رايگان خواهد بود.