محمود مولایی: تیم ملی کشتی آزاد در مـسابـقـات جـهـانـی لاس‌وگاس با اینکه ۵سهمیه از ۶ سهمیه المپیک۲۰۱۶ ریودوژانیرو را به‌دست آورد، اما تیمی بدون کسب مدال طلا بود.

حاصل تلاش آزادكاران 2مدال نقره و 2 مدال برنز بود؛ نتيجه‌اي كه برخي انتقادها را ازجمله انتقاد عليرضا حيدري، نايب‌رئيس فدراسيون كشتي برانگيخت. تيم ملي البته با داشتن حسن رحيمي در 57كيلوگرم و حسن يزداني در 70كيلوگرم درخشيد ولي در برخي اوزان كشتي‌گيران حذف شدند. چنان‌كه در فاصله كمتر از يك‌ماه مانده به رقابت‌هاي المپيك ريو اين پرسش مطرح است كه آيا تيم ملي مي‌تواند با بهترين نفرات عازم بزرگ‌ترين رويداد جهان شود يا نه. رضا يزداني، كشتي‌گير وزن 97كيلوگرم كه به‌دليل آسيب‌ديدگي نتوانست در مسابقات جهاني حضور داشته باشد، به جاي او، عباس طحان كشتي‌گير جوان در مسابقات حضور داشت و در نهايت به رتبه پنجم دست يافت تا تنها سهميه المپيك را به‌دست بياورد. يزداني به همشهري مي‌گويد كه به‌دليل زمان برگزاري مسابقات فرصت نكرده تمامي رقابت‌ها را تماشا كند. با اين حال، نسبت به برخي كشتي‌هاي برگزار‌شده اشراف كامل دارد و با توجه به نتايج به‌دست آمده تيم ملي را ارزيابي مي‌كند. او همچنين درباره آينده تيم ملي و حضور در المپيك صحبت كرده است.

  • آقاي يزداني، نتايج تيم ملي كشتي آزاد در مسابقات جهاني آمريكا را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

بچه‌ها زحمت خود را كشيدند. يعني نمي‌توانيم بگوييم كه كم‌كاري كردند. سطح برگزاري مسابقات بالا بود و واقعيت اين است كه توان بچه‌ها همين بود. كشتي‌گيراني داشتيم كه مي‌توانستند مدال طلا بگيرند. مثل حسن رحيمي كه با قدرت در مسابقات حاضر شد. تا فينال هم به خوبي كشتي گرفت و هر چه توان در بدن داشت را رو كرد. رحيمي تنها كسي بود كه مي‌توانست مدال طلا بگيرد. اما در مسابقه فينال نتوانست كشتي را مقابل خينچگاشويلي گرجستاني مديريت كند. اگر در ثانيه‌هاي پاياني مي‌توانست كشتي را به خوبي اداره كند، الان ما طلا داشتيم.

  • حسن يزداني هم در وزن 70كيلوگرم يكي از كساني بود كه كشتي‌هايش به‌خاطر فن‌هاي مختلفي كه اجرا مي‌كرد مورد توجه زيادي قرار گرفته بود. او اما در فينال با اختلاف زيادي كشتي را واگذار كرد...

حسن نشان داد كه با آمادگي بدني بالا راهي مسابقات شده است. پُرنفس و جنگنده كشتي گرفت و قبل از مسابقه فينال اين موضوع را به وضوح در حركاتش مي‌شد ديد. واقعيت اين است كه من نتوانستم كشتي فينال حسن رحيمي را ببينم، اما از دست دادن 10امتياز در فينال نشان مي‌دهد كه ماگومدوف روس كشتي‌گير بهتري بود. جالب است كه حريف روس هم مثل حسن كشتي‌گير جواني به‌حساب مي‌آمد و قطعا جوياي نام است.

  • در وزن 74كيلوگرم بازهم جردن بروز تمامي حريفانش را شكست داد و قهرمان شد. وضعيت عليرضا قاسمي را در اين گروه و اينكه كشتي‌گيران ايران بازهم به حريف آمريكا باختند را چگونه ديديد؟

قاسمي براي اولين‌بار بود كه در مسابقات جهاني شركت مي‌كرد. تجربه كافي نداشت و در مقابل بروز علاوه بر تجربه، آمادگي بدني بالايي داشت. باروفس يك سروگردن از ديگر كشتي‌گيران اين وزن بالاتر است. قدرت عجيبي دارد، به‌خصوص قدرت انفجاري‌اش بسيار خوب است. او نه‌تنها قاسمي بلكه بقيه حريفان خود را هم با شكست روبه‌رو كرد. با اين حال، من فكر مي‌كنم در آينده كشتي‌گيران ايراني مي‌توانند برابر باروفس به پيروزي برسند. اگر دقت كرده باشيد بروز مقابل كشتي‌گير روس به سختي به پيروزي رسيد.

  • عباس طحان رقيب شما براي حضور در مسابقات جهاني بود و به‌دليل آسيب‌ديدگي شما شانس حضور در اين رقابت‌ها را پيدا كرد. طحان پنجم شد، آيا مي‌توانست نتيجه بهتري كسب كند؟

اسنايدر آمريكايي كه در وزن 97كيلوگرم مدال طلا گرفت، اجازه خودنمايي به حريفان خود را نداد. همه را شكست داد و قهرماني را به‌دست آورد. طحان هم جوان است و مثل بقيه كشتي‌گيران به اسنايدر باخت. با اين حال، طحان مي‌توانست مقابل اولينيگ اوكرايني به پيروزي برسد. عباس در جام تختي اين كشتي‌گير را شكست داده بود و بازهم مي‌توانست برنده باشد. با همه اينها، همانطور كه گفتم طحان جوان است.

  • تيم جواني به آمريكا رفت و مسئولان فدراسيون ناكامي آزادكاران را به اين موضوع نسبت مي‌دهند. نظر شما چيست؟

تجربه در ميدان بزرگي چون جهاني خيلي مي‌تواند كمك كند. تجربه كشتي‌گير قابليت‌هايش را بالا مي‌برد ولي در مسابقات جهاني بچه‌هاي ما جوان بودند.

  • با نتايجي كه به‌دست آمد، فكر مي‌كنيد تيم ملي بتواند در فاصله اندك تا رقابت‌هاي المپيك به آمادگي لازم برسد و موفق شود؟

ما بايد تا رقابت‌هاي المپيك تلاش زيادي انجام دهيم. در واقع براي رسيدن به موفقيت در المپيك مسير سختي را پيش‌رو داريم و من نگران المپيك هستم. چون بچه‌ها بايد تجربه كسب كنند، روي تكنيك كشتي‌ بچه‌ها بايد كار شود. مسئولان بايد بتوانند تيم ملي را به خوبي مديريت كنند. البته شانس هم بايد همراه ما باشد. شانس فاكتور خيلي مهمي در مسابقات كشتي نيست و همه موفقيت را نمي‌شود به فاكتور شانس نسبت داد. اما شانس هم تأثيرگذار است.

  • مي‌خواهم در المپيك كشتي بگيرم

رضا يزداني، كاپيتان تيم ملي كشتي آزاد است. او در مورد آسيب‌ديدگي پاي خود و روند بهبودي‌اش مي‌گويد: «يكي از دلايلي كه نمي‌توانستم تا ديروقت بيدار بمانم و مسابقات كشتي را كامل ببينم، وضعيت آسيب‌ديدگي‌ام بود. درد داشتم، اما رفته‌رفته مشكل مصدوميتم برطرف مي‌شود. در حال حاضر هفته‌اي 4-3جلسه انفرادي تمرين مي‌كنم و نمي‌خواهم به پايم فشار بياورم. اما از ‌ماه آينده كه مصدوميتم كامل برطرف مي‌شود، تمرينات پُرفشاري خواهم داشت.» او ادامه مي‌دهد: «سعي مي‌كنم خودم را تا المپيك برسانم. مي‌خواهم خودم را به آمادگي كامل برسانم و بتوانم در المپيك كشتي بگيرم.»