تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۱:۵۰

علی کفاشیان با استعفای محمدزاده رئیس کمیته اخلاق موافقت کرد. این در حالی است که این کمیته اخلاق در طول هفته‌های اخیر فشار را روی تیم ملی بیشتر از گذشته کرده بود به شکلی که اکثر پیشکسوت‌ها و مدیران فوتبال، از عملکرد آنها انتقاد کردند.

شايد مهم‌ترين مسئله‌اي كه اين كميته دست روي آن گذاشته بود، موضوع محروميت 2جلسه‌اي آناليزور و دستيار كي‌روش و همينطور حاشيه‌سازي‌ براي دژاگه و سردار آزمون در آستانه بازي با هند بود. البته او اصرار داشت كه بايد قانون انجام شود و هيچ يك از بازيكنان ايراني اجازه ندارند خالكوبي كنند. كفاشيان هم مي‌گفت كه حرف‌هاي محمدزاده درست است ولي او نبايد قبل از بازي تيم ملي، دست به حاشيه‌سازي‌ مي‌زد.

ماجراي كميته اخلاق و فدراسيون فوتبال كه منجر به استعفاي دسته‌جمعي اعضاي آن شده بود اما زماني جالب‌تر شد كه حسين آبانگاه، دبير اين كميته كه از وتو شدن آراي كميته اخلاق توسط علي كفاشيان بسيار عصباني به‌نظر مي‌رسيد، گفت: كميته اخلاق قدرت زيادي دارد و بايد بگويم، بن‌همام، رئيس پيشين كنفدراسيون فوتبال آسيا هم توسط كميته اخلاق AFC محروم شد و سپس او را از اين سمت برداشتند.

او در توضيح اين ادعاي خود تأكيد كرده بود: «طبق بند3 آيين‌نامه كميته اخلاق ما مي‌توانيم تمام عوامل فوتبال را احضار كرده، آنها را بازخواست و براي‌شان حكم صادر كنيم. استثنايي هم وجود ندارد و آيين‌نامه كفاشيان، كي‌روش و... را مستثني نمي‌داند. البته اينجا بحث اسامي نيست و بهتر است از X و Y استفاده كنم. سؤال من اين است كه آيا در آيين‌نامه انضباطي آمده كه بازيكنان تيم ملي و اطرافيان كي‌روش از قوانين موجود مستثني هستند؟

دليل اصلي استعفاي ما بازشدن پاي قانون كاپيتولاسيون به فدراسيون فوتبال است.» پس از انتقادهاي كفاشيان از كميته اخلاق، اعضاي كميته اخلاق استعفا كردند و بعد از آن رئيس فدراسيون با استعفاي آنها موافقت كرد تا در سال آخر رياست كفاشيان در فوتبال يكي ديگر از اعضاي فدراسيون فوتبال كنار گذاشته شود. گفتني است كه محمدزاده ديروز در يك اظهارنظر غيررسمي،‌كي‌روش را به افشاگري تهديد كرده است.