همشهری آنلاین: انیمیشن سینمایی «شان گوسفند ناقلا» که در ادامه مجموعه سریال‌هایی به همین نام ساخته شده است، این بار داستان سگ نگهبان گله و شاون،بره باهوش گله، را نه در مزرعه که در شهر به تصویر می‌کشد.

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس،«شان گوسفند ناقلا»، نام يك انیمیشن سینمایی با مدت زمان 85 دقیقه‌ است که اولین بار به صورت یک سری تلویزیونی توسط کمپانی بریتانیایی «آردمن انیمیشن» در سال 2007 میلادی ساخته و از شبکهٔ CBBC پخش شد.

پس از آن نیز این سریال که به صورت تک فریمی تهیه‌ شده و  در برگیرنده 130 سریال 7 دقیقه‌ای است در 180 کشور مختلف جهان به نمایش درآمد و با استقبال گرم مردم روبرو شد.

این انیمیشن اگرچه برای کودکان ساخته شده بود ولی به قدری مورد استقبال حتی بزرگسالان قرار گرفت که سازندگان آن، مارس 2011، اولین نسخه تئاتری آن را روی صحنه بردند.

این نمایش زنده که یک‌‌ساعت و چهل دقیقه طول کشید، یک نمایش موزیکال بود که در منطقه تئاتری شهر لندن به نام وست‌اند، اجرا شد و تماشاگران استقبال خوبی از آن کردند.

محبوبیت این شخصیت کارتونی در انگلستان به حدی است که مجسمه آن را در یکی از خیابان‌های مهم شهر لندن نصب کرده‌اند.

پیش از آن نیز در سال 2008، یک‌سری بازی کامپیوتری با محوریت شخصیت‌های «بره ناقلا» وارد بازار بازی‌های ویدئویی شد. نیک پارک انیماتور و مدیر شرکت آردمن، خالق اصلی شاون شیپ است. سه همکار او در این شرکت در خلق شخصیت‌های قصه به وی کمک کرده‌اند. «ریچارد گولژوفسکی» و «کریستوفر سادلر» به صورت مشترک کارگردان 80 اپیزود مجموعه بوده‌اند.

این انیمیشن در مجموع داستان یک سگ نگهبان گله و یک گوسفند باهوش و زیرک به نام «شاون» است که با همکاری هم سعی دارند که گله گوسفندان و خرابکاری‌هایشان را به نحو احسن مدیریت کنند. در نسخه سینمایی «بره ناقلا» که اولین بار 24 ژانویه سال میلادی جاری در جشنواره بین‌المللی فیلم ساندنس به نمایش درآمد، مرد مزرعه‌دار که همچون گذشته انسان نه چندان باهوشی است توسط فردی شرور و زیرک از مزرعه رانده می‌شود و اکنون سگ نگهبان به همران شاون و گله گوسفندان برای نجات او به شهر می‌روند.

این انیمیشن کمدی حادثه‌ای که در سایت سینمایی «ای‌ام‌دی‌بی» رتبه 7.4 را دارد، به کارگردانی مشترک «مارک برتون» و «ریچارد استارزاک» ساخته شده و بازیگرانی چون «جاستین فلچر»، «جان اسپارکز»، «امید دی‌جلیلی»، بازیگر ایرانی‌الاصل مقیم انگلستان و «ریچارد وبر» به جای شخصیت‌های آن صداپیشگی کرده‌اند.

 این انیمیشن محصول مشترک کشورهای انگلستان و فرانسه است و فیلمنامه آن را نیز «اسپارکز» و «برتون» با همکاری یکدیگر نوشته‌‌اند.

«نیک پارکز» اولین بار دو شخصیت «والاس و گرومیت» را در  انیمیشن «یک روز بزرگ بیرون » را در سال 1989 به تصویر کشید. پس از آن نیز او «والاس و گرومیت» را در انیمیشن کوتاه «اصلاح سه تیغ» در سال 1995 تکرار کرد که هر دو این انیمیشن‌های با استقبال منتقدان روبرو شد.

انیمیشن سینمایی «بره ناقلا» که در هفته اول از اکران خود در سینماهای آمریکا قریب به 5 میلیون دلار فروخت، از سوی منتقدان سینمایی با بازخوردهای مثبت زیادی روبرو شد، آنچنانکه سایت روتن توماس پس از جمع‌آور نظرات 134 منتقد امتیاز 99 از 100 را به انیمیشن داد. منتقدان این سایت قریب به اتفاق، انیمیشن «بره ناقلا» را انیمیشنی گرم، خنده‌دار، مهیج و درخشان دانسته بودند.

سایت معتبر متاکریتیک نیز پس از نظرسنجی از 30 منتقد امتیاز 81 از 100 را به این انیمیشن داده بود.