حمل ونقل عمومي پايتخت در سال بيتوجهي دولت اگرچه مطابق برنامه با سالي 30كيلومتر مترو و هزار اتوبوس جديد پيش نميرود، اما مديريت شهري ميكوشد تا از نظر كمي و كيفي شرايط را براي سفر روان مهيا كند. 18كيلومتر خط مترو، 200 اتوبوس دوكابين نو، 73واگن جديد، 60 اتوبوس برقي، خدمات رساني رايگان به كودكان استثنايي، تخفيف 50درصدي مترو و اتوبوس و 70 تاكسي هيبريدي در تهران قرار است تردد در تهران را آسانتر كند. بدينترتيب ظرفيتسازي حمل ونقل عمومي به ميزان 1.7ميليون سفر روزانه افزايش يافته است. همچنين به منظور كيفيسازي سفر براي 2ميليون محصل مراكز علمي شهر، تخفيف 50درصدي بليت درنظر گرفته شده است.
- 17 ميليون سفر روزانه
از ابتداي سال تحصيلي قرار است يك ميليون دانشآموز، يك ميليون دانشجو و نيم ميليون فرهنگي در شهر تردد كنند كه با 2بار رفتوآمد آنان، روزانه 5 ميليون سفر شهري به خيابانها افزوده ميشود. اين عدد را به 12ميليون سفر شهري روزانه بيفزاييد تا به عدد 17ميليون سفر شهري برسيد كه در فاصله ساعات 6:30 صبح تا شب در شهر رخ ميدهد. بر اين اساس مديريت شهري تلاش ميكند سهم مترو و اتوبوس را از اين سفرهاي ميليوني افزايش دهد تا حملونقل ارزان و آسان براي سهم بيشتري از مردم پايتخت ممكن شود. تاكسي نيز بهعنوان حلقه مكمل حملونقل شهري بايد خدمترساني كند.
- 170 كيلومتر
هم اكنون طول خطوط افتتاحشده متروي تهران 152كيلومتر است كه با افتتاح بخش شمالي خط3 به 170كيلومتر ميرسد. اين عدد قرار است تا 450كيلومتر افزايش يابد.
- 75 درصد
حملونـقل شهري براساس برنامه دوم توسعه تهران بايد تا 75درصد جمعيت شهر را در ساعات روز جابهجا كند. سهم مترو از اين عدد 30درصد، اتوبوس 25درصد و تاكسي 20درصد خواهد بود.
- 73 واگن جديد
ظرفيت تردد روزانه: 175هزار نفر
73واگن قطار به شمار قطارهاي مسافربري مترو در شبكه حمل و نقل زيرزميني پايتخت اضافه ميشود. اين واگنها شامل 7رام قطار ميشوند كه هر رام در روز حدود 25هزار مسافر را جابهجا ميكند. بدينترتيب 175هزار مسافر با واگنهاي جديد جابهجا خواهند شد.
- 18 كيلومتر خط مترو
ظرفيت تردد روزانه: يك ميليون نفر
پروژه 18كيلومتري بخش شمالي خط 3متروي تهران از نظر حجم عمليات فني بزرگترين پروژه سال مديريت شهري است. براساس سرفاصله 2دقيقه، 45هزار نفر هر ساعت در هر جهت و 90هزار نفر در يك ساعت در اين مسير سفر ميكنند. با ظرفيت كامل اين بخش، روزانه حدود يك ميليون نفر ميتوانند با خط 3مترو در شهر تردد كنند.
- 200 اتوبوس دوكابين نو
ظرفيت تردد روزانه: 400هزار نفر
بهتازگي200دستگاه اتوبوس دوكابين به ناوگان اتوبوسراني تهران افزوده شده است و اين تعداد اتوبوس ميتواند روزانه 400هزار سفر درون شهري را بر عهده گيرد. اين اتوبوسها داراي استاندارد يورو 4بوده و فاقد آلودگي هستند. همچنين از سيستم گرمايشي و سرمايشي برخوردار و متناسب با استانداردهاي روز دنيا هستند.
- 60 اتوبوس برقي
ظرفيت تردد روزانه: 120هزار نفر
از ابتداي سال تحصيلي جديد 60اتوبوس برقي نوسازي شده در مسيرهاي 17شهريور و ميدان شوش بهكار گرفته ميشوند. هر دستگاه اتوبوس روزانه 2هزار مسافر را ميتواند جابهجا كند. بدينترتيب 120هزار نفر با اين خط اتوبوسها در روز تردد خواهند كرد.
- خدمات رايگان به كودكان استثنايي
ظرفيت تردد روزانه: 12هزار نفر
در سال تحصيلي جديد 6 هزار دانشآموز استثنايي تهران در مدارس 22منطقه تهران مشغول به تحصيل ميشوند. براي جابهجايي هر دانشآموز استثنايي در سال تحصيلي 13ميليون ريال هزينه خواهد شد. با فراهم كردن اين تسهيلات مشكل تردد مرتفع شده و زمينه رفت و آمد رايگان آنها براي 12هزار سفر روزانه فراهم شده است.
- تخفيف 50 درصدي مترو و اتوبوس
در برگيري روزانه: 2ميليون محصل
از نخستين روز مهرماه، دانشآموزان و دانشجويان ميتوانند از تخفيف 50درصدي بليت مترو و اتوبوس استفاده كنند. اين تخفيف بهمنظور تسهيل تردد محصلان و كاهش ترافيك در كارتبليت الكترونيكي به آنان تعلق ميگيرد. هماكنون حدود 2ميليون دانشآموز و دانشجو ميتوانند از كارت بليت تخفيفدار استفاده كنند.
- 70 تاكسي هيبريدي در تهران
تأثير در آلودگي هوا: 1.5تن كاهش
تاكسيها هماكنون 22.5درصد سفرهاي درونشهري پايتخت را بهعهده دارند. تاكسيها نسبت بهخودروهاي شخصي شهر تردد 3برابري دارند و بدينترتيب عمر متوسط آنها 6-5 سال است. 70تاكسي هيبريدي وارد چرخه تاكسيراني شده كه با 70تاكسي جديد سالانه 1500كيلوگرم از آلودگي هوا كاسته ميشود.