با کاهش شدید ارزش معاملات در بورس روند مهاجرت نقدینگی به سمت پارکینگ پول شدت گرفت.

همزمان قرار است انتشار اسناد خزانه از پاييز در فرابورس آغاز شود. گشايش اين بازار تازه فضاي پاركينگ پول را بزرگ‌تر خواهد كرد و درصورت تداوم روند نزول بازارهاي سهام، به روند مهاجرت نقدينگي شتاب بيشتري خواهد داد. به گزارش همشهري، هفته گذشته براي نخستين بار در تاريخ معاملات بورس و فرابورس ارزش معاملات فرابورس از بورس تهران پيشي گرفت و اين به‌دليل مهاجرت نقدينگي از بورس به اوراق با درآمد ثابت و اوراق مشاركت است كه اصطلاحا به آن پاركينگ پول گفته مي‌شود. در پايان مبادلات هفته گذشته ارزش كل معاملات انجام شده در فرابورس از مرز 17هزارو800 ميليارد تومان گذشت درحالي‌كه در همين مدت 17هزارو300 ميليارد تومان سهام در بورس تهران دادوستد شده است. ديروز در عين حال ارزش كل معاملات انجام شده در بورس تهران به 44ميليارد تومان يعني پايين‌ترين حد معاملات در چند سال گذشته رسيد اين نشان مي‌دهد كه سهامداران بورس برخلاف وعده‌هاي قبلي مسئولان مبني بر خروج بورس از ركود با شتاب بيشتري در حال خارج شدن از بورس هستند. وزير اقتصاد قبل از انجام مذاكرات هسته‌اي بارها از سهامداران خواسته بود كه صبور باشند و به‌صورت هيجان‌زده اقدام به فروش سهام نكنند او حتي وعده داده بود بعد از مذاكرات هسته‌اي اوضاع بورس بهبود خواهد يافت.

  • پاركينگ پول هر روز پررونق‌تر مي‌شود

آمار‌ها نشان مي‌دهد بيش از 50درصد از كل معاملات فرابورس يعني معادل 9هزار ميليارد تومان به بازار ابزار‌هاي نوين مالي اختصاص دارد كه در آن اوراق با درآمد ثابت، صكوك، اوراق مشاركت، اوراق تسهيلات مسكن و برگه‌هاي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله دادوستد مي‌شود. سال گذشته در نيمه نخست سال 124ميليون اوراق بهادار در اين بازار مورد مبادله قرار گرفت اما امسال حجم مبادله اين اوراق به 323ميليون برگه رسيده است يعني از آغاز امسال تا‌كنون حجم معاملات پاركينگ پول 160درصد رشد كرده است. معني و مفهوم اين رقم تشديد روند خروج سرمايه‌گذاران از بازار سهام است.

  • آغاز معاملات اسناد خزانه، به‌زودي

در شرايطي كه به‌دليل افزايش ريسك سرمايه‌گذاري در بورس مهاجرت نقدينگي در حال افزايش است مسئولان فرابورس از انتشار اوراق خزانه از پاييز خبر دادند، انتشار اين اوراق مي‌تواند بر روند پرشتاب مهاجرت نقدينگي به سمت پاركينگ پول بيفزايد و محل مناسبي براي افراد ريسك‌گريز باشد. عليرضا توكلي ‌كاشي، رئيس‌ اداره ‌ابزارهاي‌ نوين ‌مالي فرابورس در اين‌باره به همشهري گفت: باتوجه به اينكه جلسات نهايي براي آغاز معاملات اين اوراق همچنان ادامه دارد نمي‌توان تاريخ دقيق براي آغاز معاملات اسناد خزانه تعيين كرد اما قطعا معاملات اسناد خزانه اسلامي از يك‌ ماه آينده در فرابورس آغاز خواهد شد. امير هاموني، مديرعامل فرابورس ايران هم گفت: پيمانكاران دارنده اوراق به‌زودي مي‌توانند اوراق خود را در فرابورس ايران معامله كنند. او افزود: اسناد خزانه اسلامي قطعا مي‌تواند ابزار مناسبي براي تسويه بدهي دولت به پيمانكاران باشد و با ورود اين ابزار به بازار سرمايه، تأمين و نرخ بازده مورد انتظار دارايي بدون ريسك در بازار كشف مي‌شود. به گفته وي، اين اوراق با سررسيد 23 اسفند94 و به ارزش اسمي يك ميليون ريال از سوي وزارت امور اقتصادي و دارايي منتشرشده و به‌منظور تسويه بخشي از بدهي‌هاي دولت به طلبكاران غيردولتي از طريق بانك ملي ايران به‌عنوان بانك عامل در سال‌جاري به متقاضيان واگذار شده است.