همشهری آنلاین: مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان محیط زیست با بیان این که از یک سال گذشته حذف تدریجی جانوران وحشی از نمایش‌های سیرک در دستور کار این سازمان قرار گرفته است، گفت: با برنامه‌ریزی انجام شده امیدواریم تا پایان سال ۹۴ شاهد حذف کامل حیات وحش در سیرک‌ها باشیم.

به گزارش ایرنا، علی تیموری افزود: در حال حاضر از تعداد 26 فرد حقیقی و حقوقی دارای پرونده، حدود 22 مجموعه سیرک تعطیل و حیوانات در اختیار آنها نیز ساماندهی شده‌اند و فقط چهار مجموعه به صورت فعال، نیمه فعال و با کاهش چشمگیر تعداد و انواع حیوانات تحت اختیار خود پس از اخذ تعهدنامه مبنی بر رعایت ضوابط و قبول زمان خط قرمز بهره‌گیری از حیوانات، به صورت مجاز اجرای نمایش دارند.

وی اظهار کرد: از زمان‌های قدیم افراد بسیاری با عناوینی مانند دوره‌گرد، معرکه‌گیر و به اصطلاح پهلوانان محلی خیابانی با هدف کسب درآمد از طریق به اسارت درآوردن حیوانات وحشی از قبیل شیر، خرس، میمون و غیره اقدام به جلب مردم کوچه خیابان و گاهی مردم روستاها کرده و برای آنان نمایش‌هایی مانند کشتی گرفتن با خرس و شیر و یا حرکات طنزآمیز با میمون و یا بازی با مارهای سمی و یا غیر سمی بزرگ اجرا می‌کردند.

وی تصریح کرد: این به اصطلاح پهلوانان محلی سال‌ها بدون هیچ نظارتی بر آنان به راحتی به کارهای خود ادامه دادند و در روند فعالیت خود به دلایل مختلف حیواناتی را وارد کار خود کردند که این امر ضربه‌ای به تنوع زیستی بوده است.

تیموری ادامه داد: در 15 تا 20 سال گذشته تاکنون این افراد که بعدها تعدادی از آنان در قالب سیرک‌های بزرگ و کوچک شروع به فعالیت‌های گسترده‌تر کردند تحت نظارت سازمان محیط زیست قرار گرفته و برای آنان پرونده تشکیل و سعی شد فعالیت آنها تا حد امکان ضابطه‌مند و از انجام تخلفات که یکی از مصادیق تخلف آزار و اذیت جانوران است؛ جلوگیری شود.

مدیر کل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که درحال حاضر در این اداره کل حداقل 26 فرد حقوقی و حقیقی به منظور داشتن فعالیت‌های مجاز و قابل پیگیری دارای پرونده هستند، گفت: با انجام تمامی اقدامات نظارتی ستادی و استانی، فعالیت افراد حقیقی و حقوقی اغلب از یک قشر ویژه و دارای فرهنگ و موقعیت متفاوت هستند.

تیموری ادامه داد: این افراد دارای مشکلات زیادی بوده که از آن جمله می‌توان به درگیر کردن ذهن، وقت و توان کارشناسان ستادی، دور کردن کارشناسان و نیروهای اجرایی استان از وظایف خود، دور کردن حیوانات وحشی از طبیعت و افزایش قاچاق جانوران و حیوان آزاری و تضییع حقوق آنها اشاره کرد.

وی یاد آور شد: اداره کل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست همواره سعی در محدود کردن این فعالیت‌ها داشته و بر اساس سیاست‌های سازمان جلسات متعددی با حضور کارشناسان و مدیران ستادی، سازمان‌های مردم‌نهاد زیست محیطی، اساتید دانشگاهی، مدیران برخی سیرک‌ها و هر فرد صاحب نظر به منظور اتخاذ تصمیم مناسب برگزار کرده است.

در یک سال گذشته هیچ مجوزی برای معرکه‌گیران خیابانی صادر نشده است

تیموری گفت: منطقی‌ترین راهکار با توجه به لزوم لحاظ کردن مشکلات معیشتی افراد فعال در زمینه نمایش با حیوانات و ساماندهی حیوانات وحشی سیرک‌ها و تعیین تکلیف محل نگه‌داری آن‌ها پس از ممنوعیت کامل، روش حذف تدریجی است.

وی افزود: این کار از یک سال گذشته به صورت برنامه‌ریزی شده آغاز شده است که تاکنون این عملیات نتایج بسیار مثبتی در پی داشته و به طور کل هیچ مجوزی برای دوره‌گردان و معرکه‌گیران خیابانی صادر نشده است.