تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۲:۴۸

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز با فاصله‌ای تقریبا یک‌ماهه از سفر قبلی خود، به تهران آمد تا درباره نقشه راه‌حل و فصل مسائل گذشته و حال برنامه هسته‌ای ایران با مقامات کشورمان گفت‌وگو کند.

 اگرچه رسانه‌هاي خارجي ادعاهايي را درباره اين سفر مطرح كرده‌اند، اما آژانس با انتشار بيانيه‌اي تأكيد كرد كه اين سفر با تمركز بر همكاري‌هاي جاري ميان آژانس و ايران براي روشن شدن ابعاد گذشته و حال برنامه هسته‌اي ايران انجام مي‌شود. به گفته عليرضا زاكاني، رئيس كميسيون ويژه بررسي برجام، آمانو امروز بعدازظهر هم به اين كميسيون مي‌رود تا به سوال‌هاي نمايندگان پاسخ دهد.

به گزارش همشهري،‌ در نشست امروز كميسيون علاوه بر اعضاي كميسيون و نمايندگان مجلس، حسن قشقاوي معاون مجلس و امور كنسولي وزارت امور خارجه، رضا نجفي نماينده ايران در آژانس و 5نفر از كارشناسان آژانس نيز حضور خواهند داشت. آمانو پيش از اين در جلسه كنگره آمريكا هم حضور يافته بود تا درباره برجام پاسخگوي سؤالات سناتورها باشد. او امروز با محمدجواد ظريف وزير خارجه كشورمان هم ديدار مي‌كند.

  • يك ابهام

جزئيات توافق ايران و آژانس كه با توجه به قوانين اين نهاد بين‌المللي، محرمانه است، ازجمله محورهايي است كه پس از جمع‌بندي مذاكرات وين به بهانه خوبي براي ترديدافكني مخالفان توافق با ايران تبديل شده بود. براساس متن برجام، روز 26مهرماه روزي است كه ايران بايد اجراي تعهدات خود وفق برجام را آغاز كند، در عين حال، همانطور كه صالحي هم اعلام كرده آژانس تقريبا 2‌ماه بعد از آن، تكليف موضوع PMD (ابعاد نظامي احتمالي) را روشن خواهد كرد كه اگر رأي به اتمام پرونده بدهد، غرب هم مي‌تواند پس از اجراي تعهدات ايران، روند اجرايي برداشته شدن تحريم‌ها را آغاز كند، اما چنانچه آمانو در گزارش خود، موضوع را فيصله ندهد، آنگاه ايران با شرايطي مواجه مي‌شود كه برخي از تعهدات خود را اجرايي كرده، اما طرف مقابل به بهانه پايان نيافتن موضوع PMD مي‌تواند در مسير برداشتن تحريم‌ها كارشكني كند، اگرچه قرار است اروپا و آمريكا 26مهرماه متعهد شوند كه تحريم‌ها را بعد از اجراي تعهدات ايران بردارند.

  • ادعاهاي رسانه‌اي و پاسخ ايران

صالحي هفته گذشته در وين تأكيد كرد كه ايران و آژانس در مسير طراحي شده در حركت هستند، اما گاهي اوقات موانعي پيش مي‌آيد كه بايد برطرف شود. رويترز در همان زمان براساس ادعاهاي قبلي رسانه‌هاي خارجي كه درباره جزئيات اجرايي محرمانه توافق ايران و آژانس مطرح مي‌شد، ادعا كرد قرار است در جريان سفر آمانو و تيم آژانس به تهران، آنها هنگام نمونه‌برداري كارشناسان ايراني از تأسيسات نظامي پارچين، در آن محل حضور داشته باشند. آسوشيتدپرس هم ادعايي ديگر را مطرح كرد و نوشت: سفر آمانو به تهران با هدف راضي كردن ايران براي پذيرش مصاحبه آژانس با دانشمندان ايراني درباره موضوع PMD انجام‌ مي‌شود؛ درخواستي كه فراتر از اختيارات آژانس حتي تحت پروتكل الحاقي است. در واكنش به اين ادعاها، بهروز كمالوندي، سخنگوي سازمان انرژي اتمي ديروز سفر آمانو را در راستاي برنامه نقشه راه اعلام كرد وگفت: برخي رسانه‌هاي بين‌المللي با اهداف خاص خبرهاي جهت‌داري را منتشر مي‌كنند كه اين روش، تازگي ندارد.