کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس دیروز میزبان مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود.

يوكيا آمانو بخشي از اين جلسه را به دفاع از خود و تشكيلات متبوعش در مقابل اتهام درز اطلاعات محرمانه ايران اختصاص داد و گفت: آژانس به مسائل محرمانه احترام مي‌گذارد و آن‌را جدي تلقي مي‌كند، ما رژيمي براي حفاظت از اطلاعات محرمانه داريم كه به آن پايبند هستيم. در 2‌ماه گذشته بعد از آنكه مقامات آمريكايي ازجمله نمايندگان كنگره و حتي برخي مقامات دولت اوباما از دستيابي به مفاد محرمانه توافق ايران و آژانس براي حل و فصل مسائل گذشته و حال برنامه هسته‌اي ايران سخن گفتند، مديركل ژاپني آژانس به‌شدت مورد انتقاد مقامات و محافل سياسي در ايران قرار گرفته بود. آمانو كه اواسط مردادماه گذشته در كميته روابط خارجي سناي آمريكا حضور يافته بود، ديروز به همراه 3نفر از معاونان و كارشناسان آژانس و با همراهي حسن قشقاوي، معاون وزير خارجه، رضا نجفي، نماينده ايران در آژانس و بهروز كمالوندي، معاون سازمان انرژي اتمي به تالار آينه مجلس شوراي اسلامي رفت. او در جلسه كميسيون برجام درباره اجراي پروتكل الحاقي از جانب ايران تصريح كرد: اجراي پروتكل در ايران دقيقا مانند روند اجرايي آن در بيش از 120كشوري است كه در حال حاضر اين سند را اجرا مي‌كنند و هيچ مورد ويژه و استثنايي‌ در مورد ايران در اين خصوص وجود ندارد.

  • ما اطلاعات را لو نداده‌ايم!

سيدحسين نقوي حسيني، سخنگوي كميسيون درخصوص پاسخ آمانو به پرسشي درباره ترور دانشمندان ايراني و ارتباط آن با افشاي اطلاعات هسته‌اي ايران از آژانس گفت: آمانو اين موضوع را از جانب آژانس به‌شدت تكذيب كرد و گفت كه هيچ نوع اطلاعاتي در مورد فعاليت هسته‌اي ايران از آژانس خارج نشده است، اما كانال لو رفتن اطلاعات فقط آژانس نيست. آمانو گفت كه ممكن است اطلاعات از كانال ديگري لو رفته باشد، ولي من و همكارانم در آژانس متعهديم كه اسرار و اطلاعات كشورها را حفظ كنيم.

  • بسته شدن پرونده PMD تا پايان سال

آمانو در جلسه روز گذشته درباره نقشه راه طراحي شده براي حل مسائل گذشته و حال برنامه هسته‌اي ايران كه غربي‌ها با عنوان PMD از آن نام مي‌برند، خاطرنشان كرد: براساس توافقي كه به امضاي او و صالحي رسيده، قرار است اين پرونده تا پايان سال ميلادي بسته شود. پايان يافتن پرونده PMD به‌معناي فراهم‌شدن يكي از شروط مدنظر غرب براي اجراي برجام و برداشتن تحريم‌هاي ايران است. نقوي ديروز بعد از نشست 1.5ساعته كميسيون با آمانو گفت: مديركل آژانس خاطرنشان كرده كه در مذاكرات قبلي با تيم مذاكره‌كننده به يك نقشه راه رسيديم و حالا زمان آن است كه با اين نقشه راه همه اختلافات و مشكلات را حل كنيم و به همكاري برسيم.

  • انتقادات رئيس كميسيون

رئيس كميسيون برجام ديروز در نشست با آمانو عملكرد آژانس در قبال ايران را زير سؤال برد و تأكيد كرد كه سخنان نمايندگان در اين جلسه بخشي از درياي نگراني‌هاي ملت ايران است، چراكه آژانس تاكنون به وظايف ذاتي خود در قبال ايران عمل نكرده است. عليرضا زاكاني با بيان اينكه آژانس براي كساني كه پادمان را قبول كنند، موظف به ارائه برخي خدمات شده، افزود: اما ايران از حداقل خدمات آژانس محروم بود. مصداق فاجعه‌آميز اين موضوع زماني رخ داد كه بيماران ايران نياز به راديودارو داشتند.وي با يادآوري فاجعه سال 1386 در كشور گفت: درحالي‌كه بيماران ايران نياز به راديو دارو داشتند، كشور بلژيك ارسال راديودارو را قطع كرد و من به‌عنوان متخصص پزشكي هسته‌اي مي‌دانم كه مدت‌هاي مديدي 130مركز هسته‌اي كشور تعطيل شده بود. زاكاني درباره موضوع نفرستادن سوخت 20درصد رآكتور تهران در همان برهه زماني هم گفت: زماني سوخت 20درصد رآكتور تهران رو به پايان بود و وضعيت نامطلوبي داشت، اما آژانس در آن زمان به ما كمكي نكرد و مجبور شديم خودمان سوخت را تأمين كنيم.

  • ربطي به آژانس نداشت!

تركيه و برزيل در اوايل سال 1389براي تبادل سوخت با غناي پايين ايران با سوخت 20درصد مورد نياز رآكتور تهران ميانجيگري كردند و حتي با وجود دست يافتن به بيانيه‌ مشترك درباره تبادل سوخت موسوم به بيانيه تهران، در نهايت آژانس در مقابل مخالفت آمريكا با تأمين سوخت رآكتور نتوانست كاري از پيش ببرد. مديركل آژانس ديروز در واكنش به بحث سوخت 20درصد رآكتور تهران موضعي مانند موضع قبلي‌اش در قبال بحث درز اطلاعات اتخاذ كرد و با بي‌تقصير نشان دادن آژانس گفت: آژانس در آن سال تلاش خود را براي تسهيل اين موضوع انجام داد، اما متأسفانه توافق به موقع حاصل نشد و نتوانستيم از اين طريق با كمك كشورهاي ديگر موضوع را حل و فصل كنيم؛ بايد تأكيد كنم كه كشورهاي ديگر موافقت نكردند و اين موضوع ارتباطي به آژانس ندارد و اميدوارم بعد از اجراي برجام، اين كار در راستاي همكاري‌هاي فني انجام شود. آمانو ديروز در پاسخ به پرسشي درباره علت رسيدگي نكردن آژانس به موضوع سلاح‌هاي هسته‌اي رژيم صهيونيستي به گفتن اين جمله كه وظيفه آژانس صرفا راستي آزمايي است، اكتفا كرد.

  • اميدواري به انجام منصفانه وظايف

مديركل آژانس ديروز پيش از رفتن به مجلس به ديدار رئيس‌جمهور رفت. حسن روحاني در ديدار آمانو ضمن ابراز خرسندي از اينكه نهايتا نقشه راهي براي حل و فصل موضوع مطالعات ادعايي ميان ايران و آژانس به‌دست آمده، تأكيد كرد: نحوه همكاري دستگاه‌هاي مربوطه در ايران براي شفاف شدن مسائل گذشته و حال برنامه هسته‌اي ايران ارزشمند است. روحاني همچنين با بيان اينكه ما در خلال اجراي برجام، به‌طور داوطلبانه پروتكل الحاقي را با هدف هرچه بهتر انجام‌شدن وظايف آژانس اجرا مي‌كنيم، گفت: اميدواريم كه آژانس هم وظيفه خود را در اجراي برجام منصفانه انجام دهد.

رئيس شوراي‌عالي امنيت ملي با اشاره به اينكه آژانس ضمن نظارت بر فعاليت‌ هسته‌اي كشورها، وظيفه دارد به اعضا در جهت بهره‌مندي از فناوري‌هاي پيشرفته صلح‌آميز هسته‌اي كمك كند، ابراز اميدواري كرد كه اين نهاد در كنار انجام وظايف مصرحش در برجام، تلاش‌هاي بيشتري را در ماه‌هاي آينده براي كمك به پيشرفت علمي ايران در حوزه فناوري هسته‌اي صورت دهد.

  • ارائه گزارش با هماهنگي 1+5

يوكيا آمانو در اين ديدار به تلاش‌هاي آژانس براي حل و فصل موضوع موسوم به گذشته و حال برنامه هسته‌اي ايران اشاره و البته تصريح كرد كه گزارش نهايي درباره اين موضوع كه قرار است 24آذرماه منتشر شود، پس از توافق با اعضاي 1+5به شوراي حكام ارائه خواهد شد. گزارش آمانو درباره سرانجام بحث PMD به‌عنوان شرط اجراي برجام از جانب غرب و برداشتن تحريم‌ها مطرح شده است. مديركل آژانس ديروز خطاب به روحاني گفت كه آژانس حركت گام‌به‌گام، منظم و رو به جلويي براي بررسي فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران در پيش گرفته و تلاش مي‌كند با بي‌طرفي و تأكيد بر حقايق گزارش خود را منتشر كند.

مديركل آژانس ديروز با محمد‌جواد ظريف، وزير امور خارجه هم ديدار و گفت‌وگو كرد. در اين ديدار علاوه بر معاونان آمانو، عباس عراقچي، معاون وزير خارجه و رضا نجفي، نماينده ايران در آژانس هم حضور داشتند.