وزیر راه و شهرسازی از معرفی ۱۲۱پروژه در ۸زمینه مرتبط با حوزه راه و شهرسازی به ارزش ۲۵میلیارد یورو برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی خبر داد.

 به گزارش همشهري، عباس آخوندي روز گذشته در نشستي خبري اعلام كرد كه طي يك همايش بين‌المللي در مهرماه اين فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري براي استفاده از ظرفيت سرمايه‌گذاري خارجي معرفي مي‌شود تا بتوان از شرايط پس از تحريم استفاده كرد. وي گفت: حوزه‌هاي ريلي، جاده‌اي، هوايي، دريايي، توسعه شهري، صرفه‌جويي انرژي، صنايع بندري و صنايع فرودگاهي اصلي‌ترين حوزه‌هاي سرمايه‌گذاري‌ كشور خواهند بود كه در اين مرحله ارائه مي‌شوند. آخوندي مبناي اصلي وزارت راه و شهرسازي را مشاركت بخش خصوصي و عمومي عنوان كرد و گفت: در اين راستا 4 حوزه مختلف تعريف شده كه در آن سرمايه‌گذاري صورت گيرد. روش‌هاي BOT، BLP، اجاره و اجاره به شرط تمليك روش‌هايي هستند كه ما تلاش مي‌كنيم در جهت ايجاد شرايط لازم براي جذب سرمايه در اختيار بخش‌هاي خصوصي و خارجي قرار دهيم. در توسعه شهري و بازسازي هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران نيز هر يك 3 پروژه مجزا ارائه خواهند شد.

آخوندي در پاسخ به اين سؤال كه آخرين مذاكرات ايران با شركت‌هاي بزرگ هواپيماساز در چه مرحله‌اي قرار دارد نيز اظهار كرد: ما برآوردي از نياز ناوگان هوايي كشورمان تا سال 2020 داشته‌ايم و در مذاكرات و پيگيري‌ها نيز براساس همين مسئله عمل مي‌كنيم. در اين زمينه مذاكراتي با ايرباس و بوئينگ صورت مي‌گيرد كه درصورت نهايي شدن در رابطه با آنها جزئي‌تر صحبت خواهيم كرد. وي همچنين درباره مذاكره با شركت سوخو براي خريد هواپيماهاي مسافرتي اين شركت گفت: سازمان هواپيمايي كشوري به‌عنوان مسئول بررسي صلاحيت هواپيماهاي جديد فعال است و اين سازمان هنوز پرواز اين هواپيما را تأييد نكرده و بررسي آن ادامه دارد. آخوندي گفت: ميزان نياز هواپيمايي تا سال 2020را به شركت‌هاي بزرگ ازجمله بوئينگ و ايرباس اعلام كرده‌ايم و مذاكرات با شركت‌هاي ديگر را نيز انجام داده‌ايم. برنامه ما اين است كه شركتي براي اجاره به شرط تمليك هواپيماهاي جديد تاسيس شود و اين شركت به ايرلاين‌هاي داخلي هواپيما اجاره دهد تا امكان نوسازي ناوگان مهيا شود. وزير راه و شهرسازي درباره آخرين وضعيت آزاد‌راه تهران - شمال نيز تأكيد كرد: اين آزاد‌راه از همان ابتدا كج متولد شد و براي دولت‌ها مشكل آفريد. اين پروژه در ليست پروژه‌هاي معرفي شده براي جذب سرمايه‌گذاري خارجي نيست.

  • وام مسكن افزايش يابد

وزير راه و شهرسازي در مورد مبلغ وام مسكن گفت: فعلا موفق شده‌ايم مصوبه شوراي پول و اعتبار را براي پرداخت وام 80ميليوني از طريق سپرده‌ بگيريم. نظر من اين است كه سهم وام از قيمت مسكن افزايش يابد اما مسئله اين است كه به‌طور كلي با مشكل منابع بانكي مواجه هستيم و اين موضوع كار را دشوار كرده است. عباس آخوندي ادامه داد: براي پرداخت وام 60ميليون توماني هم مسئله كمبود منابع مالي بانك‌ها مانع است. افزايش مبلغ وام مسكن مشكل ديگري نيز دارد كه به نحوه بازپرداخت آن از سوي متقاضيان باز‌مي‌گردد. بانك‌هاي ايران امكانات محدودي براي تسهيلات‌دهي در حوزه مسكن دارند و از سوي ديگر قدرت بازپرداخت اقساط تسهيلات با رونق عمومي اقتصاد در ارتباط است كه بايد اين موارد را هم درنظر گرفت.