سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرد که واکسن کافی برای مقابله با بیماری نشخوارکنندگان کوچک با عنوان طاعون نشخوارکنندگان وجود ندارد.

مديركل دفتر تنوع‌زيستي و حيات‌وحش سازمان حفاظت محيط‌زيست در ارتباط با اين خبر به ايلنا گفت: تاكنون ۵۱۸ راس دام در مناطق حفاظت شده بر اثر اين بيماري تلف شده‌اند.

مجيد خرازيان‌مقدم، درخصوص شيوع بيماري طاعون نشخواركنندگان كوچك افزود: اين بيماري در سال‌جاري، در حيات وحش ۳ استان گزارش و تأييد شد. در خرداد تا مرداد سال‌جاري اين بيماري در منطقه هفتاد قله اراك گزارش شد كه در آن منطقه كنترل و قطع شده است.

وي گفت: در 2 هفته اخير نيز اين بيماري در 2 استان زنجان و البرز مشاهده و تأييد شد كه مأموران و محيط بانان با همه توان در حال مقابله و كنترل آن با همكاري ادارات كل دامپزشكي و مديريت بحران استان‌ها با پيگيري استاندارها هستند.

وي از تلفات ۶۵ راس كل و بز در استان زنجان، 43راس كل و بز در غرب شهرستان طالقان و 410راس كل و بز در هفتاد قله اراك خبر داد و گفت: اين بيماري مي‌تواند درصد بسيار بالايي از گله را مبتلا و ۷۰ تا ۸۰ درصد گله را تلف كند.

به گفته خرازيان‌مقدم، شيوع طاعون نشخوار‌كنندگان به‌دليل عدم‌واكسيناسيون به‌موقع و كافي دام اهلي صورت مي‌گيرد و بايد براي جلوگيري از ابتلاي دام به بيماري تمام دام‌هاي اهلي كوچك حتي گوسفند و بز اهلي نيز در زمان مقتضي واكسينه شوند كه اين اتفاق نمي‌افتد.

وي افزود: براساس اظهارات مسئولان سازمان دامپزشكي واكسن طاعون نشخواركنندگان كوچك از خارج كشور وارد نمي‌شود و ظرفيت توليد داخلي آن نيز محدود است، بنابراين همه دام‌هاي اهلي واكسينه نمي‌شوند.

خرازيان‌مقدم تأكيد كرد: قاچاق دام در نقاط مختلف كشور سبب گسترش و انتقال بيماري مي‌شود كه براي مقابله با آن بايد اقدامات لازم انجام شود.