آنها كه سالهاست با هربار ردشدن قطارها، خانههايشان به لرزه ميافتد، با وعده وزير راه و شهرسازي دولت پيشين خوشحال شده بودند كه زندگيشان با رفتن خطوط ريلي به زيرزمين، رنگ آرامش بهخود ميگيرد. اما حالا خبر ميرسد كه اين مقدار خط آهن روي زمين از محدوده پل كن تا ايستگاه نيكپسندي در نزديكي بيمارستان فياض بخش 2همچنان روي زمين خواهد ماند چراكه بايد اصول اجرايي شدن آن دوباره مورد بررسي قرار بگيرد. حتي اين امكان نيز وجود دارد كه خطوط به زيرزمين نرود و طرح ديگري به جاي آن اجرا شود. البته كه فعلا مهمترين مشكل بر سر راه اجراي طرحي براي ساماندهي محدوده اطراف خطوط ريلي، تأمين اعتبارات لازم است.
روز دوشنبه به همين علت جلسهاي در كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي به رياست سيدمهدي هاشمي، رئيس اين كميسيون و با حضور چند نماينده ديگر مجلس، شوراياران محله خليجفارس منطقه 18و برخي از ائمه جماعات اين محله و نمايندگاني از وزارت راه و شهرسازي و شركت راهآهن برگزار شد.
رئيس كميته راه و ترابري مجلس در رابطه با جزئيات اين جلسه به همشهري گفت: «اينطور كه مشخص شد، بين 200تا 300ميليارد تومان براي به زيرزمين رفتن اين مقدار خطآهن نياز است. در اين بين برخي معتقدند كه از چنين پولي ميتوان براي انجام كارهاي بسيار واجبتري استفاده كرد. ضمنا اين سؤال نيز مطرح شد كه چرا همان زمان كه خطوط ريلي در منطقه 17و قبل از پل كن در منطقه 18با احداث تونل به زيرزمين رفتند، براي اين مقدار نيز كار احداث تونل صورت نگرفت؟» در واقع با مطلبي كه سيدبهلول حسيني بيان كرد ميتوان نتيجه گرفت كه اكنون هزينه اجراي طرح براي ساماندهي خطوط ريلي محله خليجفارس با گذشت زمان بسيار بيشتر از 2سال قبل شده است. همچنين سؤالي كه اين نماينده مجلس بدان اشاره كرد، سؤال بسياري از اهالي لب خط هم هست. آنها طي 3سال اخير مدام فرياد زدهاند چرا خطوط راهآهن در محدوده شادآباد كه بيشتر صنعتي است تا مسكوني، به زيرزمين منتقل شده اما اين اقدام در محدوده مسكوني خليجفارس با وجود همه مشكلات امنيتي، ايمني در تردد عابران، بحراني شدن زيرگذرهاي خودرويي در زمان بارندگي و آلودگيهاي هوايي و صوتي صورت نگيرد؟ الان نيز با بازگشايي مدارس، نگراني والدين براي عبور و مرور دانشآموزان از روي خطوط ريلي بيش از پيش شده چراكه چندين جاي حصار اطراف خطوط باز است. حسيني به همين دليل گفت كه در جلسه با مسئولان راهآهن اين موضوع را پيگيري خواهد كرد.
- مجلس پيگير تخلفات خواهد بود
سال گذشته پيمانكار شركت راهآهن اقدام به ساخت 200شمع براي احداث تونل در محله خليجفارس كرد اما به دلايلي نامعلوم يكباره جلوي كار گرفته شده و شركت راهآهن با خارج كردن بخشي از ميلگردها، روي شمعها را با خاك پوشاند. البته شركت راهآهن دليل اين كار را اقدام بدون مطالعات پيمانكار عنوان كرد. اينطور كه شوراياران محل ازجمله علياكبر همتي اعلام كردند در بررسيها مشخص شده كه بيش از 20ميليارد تومان از پول بيتالمال خرج شمعكوبي شده كه نتيجهاي نداشته است. بر اين اساس بايد پرسيد چرا نهادهاي نظارتي بهموقع جلوي اين اقدام پيمانكار را نگرفتهاند؟ سيدبهلول حسيني، نماينده مجلس در گفتوگو با همشهري اظهار كرد كه حتما تخلفات را بهصورت قانوني و از طريق مجلس پيگيري ميكند.
به گفته وي به هرحال بايد موارد مربوط به اين محدوده دوباره بررسي شود. به همين منظور قرار است تعدادي از نمايندگان مجلس، اعضاي شوراي شهر تهران و نمايندگاني از وزارت راه و شهرسازي بهزودي از خطوط باقيمانده روي زمين بازديد كنند. وي گفت كه لازم است سازمان مديريت برنامه و بودجه ارتباط برقرار كنند تا احتمالا اعتبارات لازم در لايحه بودجه 94ديده شود. اگرچه اهالي لب خط جنوب غرب تهران اميدوارند كه وعدههاي مسئولان مانند گذشته به فراموشي سپرده نشود يا وارد درگيريهاي اداري و مشكلات اجرايي نشود.