هتلدارهای فرانسوی ۲ هفته پیش در گروه آکور به ایران سفر کردند و توانستند در تفاهمنامه‌ای با بانک گردشگری و گروه مالی گردشگری مدیریت هتل‌های فرودگاه امام خمینی(ره) را عهده‌دار شوند.

اكنون و 2 هفته پس از آن اتفاق هيأت اقتصادي فرانسه به تهران سفر كرده است تا در رايزني با مقامات ايران زمينه حضور اقتصادي در بازار ايران را فراهم كند. مسعود سلطاني فر رئيس سازمان ميراث فرهنگي در ديدار با هيأت اقتصادي فرانسوي گزارشي كامل از وضعيت ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري ايران داده و به گروه فرانسوي گفته است كه سابقه تمدني ايران به 11هزار سال مي‌رسد. او گفته است كه ايران مي‌بايست تا پايان برنامه چشم‌انداز 20ساله خود ميزبان 20ميليون گردشگر باشد كه در 10سال نخست اين برنامه به‌دليل تحريم‌هاي ناعادلانه نتوانسته گام‌هاي زيادي در رسيدن به اهداف 20ساله خود بردارد . رئيس سازمان ميراث فرهنگي اين سخنان را به استفان لفول وزير غذا، كشاورزي و جنگلداري و ماتياس فكل، دبير دولت و مسئول تجارت خارجي كشور فرانسه گفته است. او همچنين پيشنهاد تهيه پيش‌نويس تفاهمنامه توسعه همكاري‌هاي گردشگري ايران و فرانسه را به دبير دولت فرانسه و وزير غذا، كشاورزي و جنگلداري فرانسه ارائه كرد.

به‌رغم گزارش كامل رئيس سازمان ميراث فرهنگي به هيأت فرانسوي اما واكنش طرف فرانسوي بسيار جالب بود. ماتياس فكل دبير دولت فرانسه به مسعود سلطاني‌فر گفت: دولت فرانسه تمايل دارد در حوزه گردشگري با ايران وارد همكاري جدي شود. او به تعداد گردشگران خارجي فرانسه نيز اشاره كرد و گفت: فرانسه مقصد اول گردشگران دنياست و امسال ميزبان 85ميليون گردشگر از سراسر دنيا بود. استفان لفول وزير غذا، كشاورزي و جنگلداري كشور فرانسه نيز در اين ديدار اعلام كرد كه در فرانسه 3 حوزه ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري شبيه به ايران در يك مجموعه واحد اداره مي‌شود اما اگر فرانسه امسال ميزبان 85ميليون گردشگر بود دليل آن تنها هماهنگي اين سه حوزه با يكديگر است.ماتياس فكل دبير دولت فرانسه و مسئول تجارت خارجي فرانسه اما از سفر گروهي از شركت‌هاي گردشگري فعال در آن كشور در يك هفته آينده به ايران خبر داد و به مسعود سلطاني فر گفت: اين افراد براي شناسايي ظرفيت‌ها و توانمندي‌ها در حوزه گردشگري به ايران سفر مي‌كنند.

آنچه سلطاني‌فر از بازار ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ايران به فرانسوي‌ها گفت:

11 هزار سال سابقه تاريخي ايران
460 رشته صنايع دستي فعال در جهان
360 رشته صنايع دستي فعال در ايران
2 ميليون نفر فعالان حوزه صنايع دستي
2 ميليون مترمربع توليد فرش ايران
1/5 ميليون مترمربع صادرات فرش ايران
20 ميليون گردشگر نياز ايران تا پايان سال 2025
10 سال عقب ماندگي در جذب گردشگر
5 ميليون نفر كل گردشگران ورودي به ايران
2/5 ميليون نفر گردشگر مذهبي ورودي به ايران
40 كشور كشورهاي هدف براي لغو رواديد
افزايش امكانات اقامتي به 3 برابر