پس از چندین بار تأکید بر ضرورت ساماندهی سیم‌‌کارت‌های بدون هویت و جعلی، سرانجام رگولاتوری وعده داد سامانه استعلام از تعداد سیم کارت‌ها‌ی ثبت شده به نام افراد تا پایان شهریور‌ماه راه‌اندازی شود. شهریور هم تمام شد و این سامانه آغاز به‌کار نکرد.

داوود زارعيان، مديركل روابط عمومي شركت مخابرات ايران در گفت‌وگو با همشهري گفت:«اطلاعاتي كه سازمان تنظيم مقررات از ما مي‌خواهد، كاملا آماده است و درصورت راه‌اندازي اين سامانه توسط اين سازمان، در اختيار مشتركين قرار داده خواهد شد. هنوز براي ارتباط ديتاي جمع‌آوري شده توسط اپراتور ما و سامانه آنها هيچ حرفي زده نشده است.‌»

از سال گذشته مسئولان وزارت ارتباطات و رگولاتوري به‌منظور جلوگيري از هرگونه سوء‌استفاده، ساماندهي سيم‌كارت‌هاي بي‌هويت را آغاز كردند. قرار شد سيم‌كارت‌هاي داراي نقص اطلاعات تا نيمه بهمن سال 93ساماندهي شود اما به گفته مسئولان رگولاتوري با توجه به اينكه افراد اطلاعاتي از اين ساماندهي‌ها نداشتند زمان قطع ارتباطات و ساماندهي تمديد شد.

با هماهنگي بين رگولاتوري، ثبت احوال و اپراتورهاي تلفن همراه، تعيين هويت همه سيم‌كارت‌هاي فعال در كشور انجام شده و همه سيم‌كارت‌ها از طريق كد ملي تعيين هويت شده‌اند. قرار بود پس از تطبيق هويت مالك سيم‌كارت با كارت ملي سامانه‌اي راه‌اندازي شود تا افرادي كه هويت جعلي دارند و كساني كه بيش از ۱۰ سيم‌كارت به نام‌شان است در اين پروژه شناسايي شوند تا احتمال كلاهبرداري و قاچاق مكالمه كمتر و قابل پيگيري شود.