همشهری آنلاین: نماز جمعه سوم مهر در تهران به امامت آیت‌الله امامی کاشانی برگزار شد.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله امامی کاشانی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران با تسلیت شهادت حجاج و به ویژه حجاج ایرانی در فاجعه منا بر لزوم پاسخگو بودن دولت عربستان در قبال این حادثه تأکید کرد و گفت که کشورهای اسلامی باید تکلیف حج را مشخص کنند؛ چرا که حج تنها مربوط به عربستان نیست، بلکه به تمام کشورهای اسلامی مربوط می شود.

وی افزود: پیشنهاد ما این است که مدیریت حج به دست سازمان کنفرانس اسلامی بیفتد تا کشورهای اسلامی در این زمینه صاحب‌نظر باشند و در این زمینه مورد مشورت قرار گیرند.

امامی کاشانی فاجعه منا را حادثه‌ای غمبار برای جهان اسلام توصیف کرد و آن را نشان‌دهنده نالایقی مدیریت عربستان در مسأله حج دانست.

وی این مصیبت را به تمام بازماندگان جان‌باختگان این حادثه به ویژه خانواده‌های ایرانی، ملت‌های مسلمان، رهبر معظم انقلاب و امام عصر (عج) تسلیت گفت و افزود: کسانی که در این حادثه جان باختند به مقام شهادت رسیده‌اند؛ چرا که بیشتر اعمال حج را به جای آورده و در حال احرام بوده‌اند.

امام جمعه موقت تهران با تأکید بر اینکه عربستان باید مسئولیت این فاجعه را بر عهده بگیرد گفت: اینکه بگویند حجاج خودشان بی‌نظمی کرده‌اند و اینکه هوا گرم بود را دنیا نمی‌پذیرد، زیرا همه اصل قصه را که عدم لیاقت مدیریت حج است می‌دانند. عربستان باید بپذیرد که قصوری در این حادثه داشته و مدیران مربوطه را مواخذه کند.

امامی کاشانی با بیان اینکه کشورهای اسلامی باید در این رابطه به دادگاه‌های بین‌المللی و مراجع اسلامی مثل سازمان کنفرانس اسلامی مراجعه کنند، اظهار کرد: دولت عربستان باید به محاکم بین‌المللی پاسخگو باشد. اینکه آنها می‌گویند از مأمورین‌مان تشکر می‌کنیم و آنها کم نگذاشته‌اند از همه چیز دشوارتر است و برای دنیا هم قابل قبول نیست که اینقدر یاوه و خلاف و باطل گفته شود.

وی همچنین گفت که عربستان سرگرم پرورش داعش، تربیت تروریسم و کشتار در یمن است.

امام جمعه موقت تهران با گرامیداشت هفته دفاع مقدس استقامت و پایداری ملت ایران در هشت سال جنگ تحمیلی را موجب اعتلای کشور و عظمت جمهوری اسلامی دانست.

امامی کاشانی همچنین ارتحال آیت‌الله خزعلی را نیز تسلیت و روز آتش‌نشانی را به پرسنل این دستگاه امدادی تبریک گفت و برای شهدای آتش‌نشان مقام متعالی در پیشگاه خدا آرزو کرد.

وی در خطبه‌ی اول نماز جمعه امروز تهران به موضوع تعلیم و تربیت اشاره و خاطرنشان کرد: معلمین باید قصد قربت داشته باشند، به آنچه می‌گویند عالم باشند، شاگردانشان را تدریجاً ادب کنند، آداب خوب به او یاد دهند و عشق به علم را در کودک رشد دهند.

امام جمعه موقت تهران همچنین با مذموم خواندن تنبیه بدنی گفت که معلمان صرفاً باید با زبان لین شاگرد را ادب کنند.