همشهری آنلاین: دفاتر آیات عظام سیستانی و مکارم شیرازی در پیام‌های جداگانه‌ای مراتب تسلیت و واکنش این مراجع عظام تقلید را در پی حادثه منا اعلام کردند.

بسم الله الرحمن الرحیم

(إنا لله وإنا إلیه راجعون)

فاجعه دیروز منا که بنابر آخرین گزارشات منجر به کشته و مفقود و مجروح شدن جمع زیادی از حجاج خانه خدا ـ و از جمله صدها تن از زایرین ایرانی شد ـ موجب تألم و تأثر فراوان گردید. ضمن عرض تسلیت این مصیبت بزرگ به ساحت مقدس حضرت ولی الله اعظم (ارواحنا فداه) و به خانواده‌های داغدار که در این حادثه ناگوار عزیزان‌شان را از دست داده‌اند، از درگاه حضرت احدیت (جلّت عظمته) برای جان‌باختگان مغفرت و رحمت واسعه و برای مجروحین شفای عاجل را مسألت داریم. امید است در آینده با اجرای اقدامات مناسب از تکرار این‌گونه حوادث تلخ و غم‌انگیز جلوگیری شود. ولا حول ولا قوة الا بالله العلی العظیم.

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

حادثه دردناک منا جهان اسلام را غرق در عزا ساخت، فاجعه‌ای که منجر به از دست رفتن و مجروح شدن جمع زیادی از مسلمانان همه کشورها و کشور عزیزمان شد. چشم‌ها در فراغ خونبار و قلب‌ها در آتش این مصیبت عظما سوزان است. اینجانب به تمام مسلمین جهان و به ویژه خانواده‌هایی که عزیزان خود را از دست داده‌اند صمیمانه تسلیت عرض می‌کنم. امیدوارم روح پاک آنها در جوار رحمت الهی با ارواح شهدای کربلا محشور گردد و خداوند به بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مرحمت کنند و آنها را ذخیره یوم المعاد قرار دهد.

این فاجعه عظیم ایجاب می‌کند که علمای اسلام از یک سو و سیاستمداران از سوی دیگر در اسرع وقت جلساتی تشکیل دهند و برای اداره حرمین شریفین فکری کنند. کسانی که اکنون مسئول برپایی حج هستند عملا ثابت کرده‌اند توانایی این کار را ندارند و امکان تکرار این فاجعه در سال‌های دیگر مراسم حج را به صورت یک عبادت وحشتناک درآورده و به قداست حج ضربه شدیدی وارد می‌کند.

اکنون که افکار عمومی در جهان اسلام آماده است باید در این باره فکری کرد و هیاتی مدیر، مدبر و با تجربه کافی برای اداره حرمین شریفین معین نمود، و البته مانعی ندارد سعودی‌ها هم جز این هیات باشند. به یقین اگر در این امر کوتاهی شود مسئولیت حوادثی که امکان دارد خدایی ناکرده تکرار شود بر گردن همگان خواهد بود.