اين ترافيك به طول 180كيلومتر در مجموع 534كيلومتر از بزرگراههاي تهران در ساعت 8صبح رقم خورد كه برخلاف انتظارات، بار ترافيكي بيش از چهارشنبه اول مهر نبود. اين در حالي است كه از آغازين روزهاي مهرماه، حدود 5ميليون سفر آموزشي به مجموعه سفرهاي درون شهري اضافه شده است.
2ميليون دانشآموز و دانشجو و 500هزار كادر فرهنگي، هر روز دستكم 5ميليون سفر در شهر انجام ميدهندكه اين عدد، فارغ از 12ميليون سفر روزانه در سال است. مسافر ميليوني درون شهري هر روز از ساعت 6:30تا 8صبح در شهر تردد ميكنند و مديريت اين ترافيك با فعاليت روز افزون خودروسازان، هر سال بيشتر ميشود. به گفته همايون فتاحي مدير مركز ترافيك شهرداري تهران، ديروز 4مهر، نخستين تصادف واقع در بزرگراه امام علي رخ داد.
همچنين در 9تصادف خسارتي در ترافيك صبحگاهي دومين روز از سال تحصيلي 95-94، خوشبختانه هيچ كدام از تصادفها جرحي نبود. ساير تصادفات نيز در لحظههاي اوليه ترافيك صبحگاهي در كندروي بزرگراه آزادگان خروجي فتح و بزرگراه شهيد همت محدوده آيتالله كاشاني و كوهسار بهوجود آمد. اما در ساعت 8، مانند اول مهر سالهاي گذشته، شلوغترين ترافيك سال در معابر شهر شكل گرفت و طول مجموع آن به 180كيلومتر رسيد.
اين در حالي است كه در ساعت 6:30دقيقه صبح، بار ترافيكي 165كيلومتري در معابر حاكم بود. اين عدد در شبكه 534كيلومتري بزرگراههاي تهران بهمعناي ترافيك در حدود 33درصد بزرگراههاي شهر است. ديروز بزرگراههاي همت، شهيد خرازي، آزادگان، اشرفي اصفهاني، نيايش، آزادراه تهران- كرج از آزادگان تا بعد از بزرگراه ستاري، بزرگراه امام علي از جنوب به شمال و از بعثت تا شهيد محلاتي با بار ترافيكي سنگين تردد ماشينهاي شخصي روبهرو بود. با توجه به افزايش ترافيك در روزهاي آينده فتاحي خاطرنشان كرد: شهروندان بايد با وسايل حملونقل عمومي در شهر تردد داشته باشند.
- غافلگيري مديريت شهري
با مديريت صحيح شهروندان در انتخاب زمان سفر درون شهري برخلاف آنچه پيشبيني ميشد، بار ترافيكي بيش از چهارشنبه اول مهر رخ نداد. به گفته علي فغاني مديركل مهندسي ايمني ترافيك معاونت حمل ونقل و ترافيك شهرداري تهران، در ساعت 7صبح 100كيلومتر از معابر شهري پايتخت درگير تراكم ترافيك بود، اين در حالي است كه روز چهارشنبه در همين ساعت بالغ بر 120كيلومتر از معابر شهري تراكم ترافيك را شاهد بودند.
- علل كاهش ترافيك
مديريت سرويس مدارس در ماههاي اخير بيشك، مهمترين علت كاهش ترافيك بود. هر سال در نخستين روزهاي مهرماه، والدين بهعلت نگراني از وضعيت مبهم سرويس مدارس دانشآموزان را با خودروي شخصي به مدارس ميبرند و اين وضع منجر به رقم خوردن ترافيك سنگين و غيرقابل پيشبيني در معابر ميشود. اما در سالجاري از ابتداي تابستان برنامهريزي دقيقي براي ساماندهي وضعيت سرويس مدارس انجام شد كه نتيجه اين اقدام هماكنون به بار نشسته است.
معاينه فني تمامي سرويسهاي مدارس اعم از تاكسي و خودروي شخصي انجام شده و صلاحيتهاي فني و فردي و سلامت اخلاقي رانندگان مورد تأييد قرار گرفته است. همچنين يكي از نكات برجسته در كاهش ترافيك مهرماه امسال، مديريت دقيقتر ترافيك نسبت به سالهاي گذشته بود. امسال تعداد 150دوربين اختصاصي براي نظارت تصويري بر دوربينهاي موجود شهر تهران اضافه شد و اكنون 1500دستگاه دوربين نظارت تصويري معابر تهران را به تصوير ميكشند.
- ترافيك روان صبح ديروز تهران
برخلاف تمام نگرانيهاديروز بار ترافيك معابر شهري كم بود.ابوالفضل قناعتي سخنگوي كميسيون عمران و حمل ونقل شوراي شهر در مصاحبه با همشهري بابت روانتر شدن ترافيك صبحگاهي ديروز نسبت بهمدت مشابه سال قبل ابراز خوشحالي كرد و گفت: من معتقدم نقش مردم در بهبود شرايط ترافيكي نسبت بهمدت مشابه سال قبل 60درصد است.
وي از آموزش حدود 100هزار راننده تاكسي و سرويس مدارس بهعنوان عاملي تأثيرگذار در بهبود وضعيت ترافيك شهري سخن گفت و افزود: 30هزار راننده سرويس مدرسه و 60هزار راننده تاكسي همه تا پيش از شروع سال تحصيلي جديد تحت آموزشهاي لازم در بحث ترافيك قرار گرفتند.