تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۴

همشهری آنلاین: کاتالونیا (Catalonia) بخشی خودمختار در شمال شرقی کشور اسپانیا است و تقریباً با ناحیهٔ تاریخی کاتالونیا منطبق است. کاتالونیا به لحاظ مالی و بانکی و امور بندری مهم‌ترین بخش خودمختار اسپانیا به شمار می‌رود.

مرکز کاتالونیا شهر بارسلون است. این بخش از چهار استان تشکیل شده است که عبارتند از: استان بارسلون؛ استان خرنا، استان لریدا،  استان تاراگونا.

در بخش خودمختار كاتالونيا از دو زبان کاتالان و اسپانيايي استفاده می‌شود.

  • گاه شمار رویدادهای مهم در تاریخ کاتالونیا

یازده سپتامبر 1714: پایان جنگ‌های جانشینی اسپانیا با شکسته شدن محاصره بارسلون. کاتالانها که متحد دودمان «هاپسبورگ» (کارل ششم دوک اتریش و متحد بریتانیا و هلند) بودند در این جنگ از قوای مادرید (اتحاد فیلیپ پنجم و فرانسه) شکست خوردند. جشن ملی کاتالونیا هر سال در تاریخ یازدهم سپتامبر و به یادبود کشته شدگان سال 1714 برگزار می‌شود.

سال‌های 1939-1931: جمهوری دوم اسپانیا، پارلمان مادرید در تاریخ پانزدهم سپتامبر 1932، نخستین عنوان «خودمختاری» کاتالونیا را تصویب کرد.

سال‌هاي 1939-1975: تحت حکومت فرانکو کاتالونیا خودمختاری خود را از دست داد و استفاده از زبان کاتالان ممنوع شد.

بیست و پنجم اکتبر 1979: در جریان یک همه پرسی 88.1 درصد کاتالان‌ها به خودمختاری از دولت مادرید رای دادند. نتیجه این همه پرسی به تایید پارلمان اسپانیا رسید و از آنزمان به بعد «کاتالان» بعنوان یک «ملیت» مورد شناسایی قرار گرفت و زبان «کاتالان» در کنار زبان اسپانیولی به عنوان زبان رسمی پذیرفته شد.

هجدهم ژوئن 2006: اعطلای درجه جدیدی از خودمختاری به کاتالونیا در پی برگزاری یک همه پرسی.

دهم ژوئیه 2010: دادگاه قانون اساسی بخش های زیادی از این خودمختاری را حذف کرد. بعنوان نمونه خظاب کردن کاتالانها بعنوان یک «ملت» هیچ بار و ارزش حقوقی نخواهد داشت.

یازدهم سپتامبر 2012: بیش از یک و نیم میلیون نفر با فریاد «کاتالان، یک دولت جدید اروپایی» به خیابان‌های بارسلون آمدند.

بیستم سپتامبر 2012: ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا با «میثاق مالی»، یکی از طرح هایی که پارلمان کاتالونیا در ژوئیه همان سال تصویب کرده بود، مخالفت کرد.

بیست و پنجم سپتامبر 2012: چند روز پس از این اقدام دولت مادرید، پارلمان کاتالونیا منحل و برگزاری انتخابات پیش از موعد در دستور کار قرار گرفت.

بیست و ششم نوامبر 2012: استقلال طلبان در انتخابات به پیروزی رسیدند.

هجدهم دسامبر 2012: آرتور ماس، شماره یک کاتالونیا اعلام کرد برای برگزاری همه پرسی تعیین سرنوشت، توافقات ابتدایی حاصل شده است.

پنجم مارس 2014: دادگاه قانون اساسی اسپانیا برگزاری چنین همه پرسی ای را مغایر قانون اساسی کشور تشخیص داد.

نوزدهم سپتامبر 2014: قانونی که اجازه مراجعه به آرای مشورتی مردم در مورد استقلال را می داد توسط پارلمان کاتالونیا تصویب شد.

بیست و نهم سپتامبر 2014: دادگاه قانون اساسی اسپانیا در پی شکایت دولت ماریانو راخوی، این مراجعه مشورتی را به حالت تعلیق درآورد.

سی ام سپتامبر 2014: هزاران کاتالان در اعتراض به تصمیم دادگاه قانون اساسی اسپانیا در معلق کردن همه پرسی پیش رو، به خیابان آمدند.

بيست و هفتم سپتامبر 2015: استقلال طلبان در انتخابات منطقه‌ای کاتالونیای اسپانیا به پیروزی رسیدند

ششم آوریل 2018: پوجدمون رئیس سابق منطقه کاتالونیا به قید وثیقه آزاد شد