همشهری آنلاین: مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه با ده درصد کاهش مصرف می‌توان به تمامی کشورهای همسایه گاز رسانی کرد، گفت: هم اکنون حدود ۳۵ هزار کیلومتر شبکه گاز در کشور وجود دارد که بخش زیادی از این شبکه فرسوده است.

به گزارش ایرنا، حمیدرضا عراقی در همایش سراسری بهداشت ایمنی و محیط زیست در صنعت گاز (HSE) در شهرکرد با تشریح نیم قرن فعالیت شرکت ملی گاز ایران بیان کرد: برای افزایش امنیت انرژی و جلوگیری از قطعی گاز، فعالیت‌های واحد بهداشت ایمنی و محیط زیست HSE با برنامه‌ریزی دقیق‌تر پیگیری و زمینه رقابت شرکت‌ها فراهم شده است.

وی افزود: سرانه مصرف گاز مردم ایران چند برابر استاندارد جهانی است و اگر مصرف گاز در بخش‌های مختلف تنها 10 درصد کاهش یابد، می‌توان تمامی کشورهای همسایه را گازرسانی کرد.

عراقی گفت: عوامل بسیاری از جمله فن آوری، صنعت، قوانین و مقرارات و فرهنگ مصرف مردم در میزان استفاده از انرژی گاز نقش دارند.

رئیس ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) شرکت ملی گاز ایران هم در این همایش بر برنامه‌ریزی برای توانمندسازی تامین کنندگان و پیمانکاران طرح‌های گازرسانی با هدف ارتقا سطح HSE تاکید کرد.

محمدرضا یوسفی پور گفت: با افزایش فعالیت در حوزه بهداشت ایمنی و محیط زیست در صنعت گاز، حوادث بخش گاز در سال گذشته نسبت به سال 92، حدود 36 درصد کاهش یافته است.

وی نظارت بر ایمن سازی کارگاه‌ها و محل اجرای طرح‌های گازرسانی با استفاده از تابلوها و علایم هشدار دهنده، اطمینان از وجود جعبه کمک‌های اولیه، کپسول اطفاء حریق در محل تمامی کارگاه‌ها توسط تامین کنندگان و پیمانکاران را مورد تاکید قرار داد.

یوسفی پور گفت: با هماهنگی و تعامل شرکت‌های خدماتی و دقت در حفاری‌ها با استفاده از نیروهای خبره و آموزش دیده، بسیاری از حوادث گاز کنترل می‌شود.

به گفته وی، 40 شاخص در واحدهای HSE بررسی و ارزیابی می‌شود که هم اینک 67 درصد از واحدهای HSE شرکت‌های گاز کشور امتیاز میانگین از حداقل امتیاز فعالیت در این واحد را کسب کرده‌اند.

یوسفی پور گفت: سال گذشته 458 هزار نفر ساعت آموزش به کارکنان شرکت‌های گاز کشور و 666 هزار نفر ساعت آموزش به پیمانکاران شرکت‌های گاز در زمینه بهداشت و ایمنی محیط زیست ارائه شد.

 تعداد مشترکان شرکت ملی گاز کشور 20 میلیون مشترک است.