اعضای شورای شهر تهران دیروز در جلسه خود، علاوه بر اعلام انزجار خود از اقدامات آل‌سعود در رقم خوردن فاجعه صحرای منا، به ابراز همدردی با داغدیدگان این حادثه پرداختند.

اعضا عنوان ‌كردند كه بايد اتفاقات رخداده به جد دنبال شود. در اين ميان برخي از اعضا با توجه به آمار و اخبار دريافتي،‌عمدي بودن حادثه منا را محتمل دانستند و برخي ديگر هم راهكارهايي براي روشن‌شدن ابعاد ماجرا و پيگيري عوامل مقصرارائه كردند. مهدي چمران در شروع جلسه طي سخناني بي‌تدبيري آل‌سعود در مراسم حج را نشانه ‌استمرار غرور و تكبر دوران جاهليت در ميان آنها دانست و اظهار اميدواري كرد كه در آينده نزديك شاهد آزادي واقعي در سرزمين وحي باشيم.

پس از اين اظهارات نوبت به نطق پيش از دستور عباس جديدي درباره بحران آلودگي هوا رسيد. وي با اشاره به مرگ سالانه 3ميليون نفر در دنيا بر اثر آلودگي هوا نسبت به بي‌برنامگي در اين حوزه در تهران انتقاد كرد. جديدي همچنين سهم منابع متحرك را 85درصد و سهم منابع ساكن را 15درصد اعلام كرد. وي همچنين در 13محور به ارائه راهكارهايي لازم در امر مبارزه با آلاينده‌ها پرداخت.

دعوت نيروي انتظامي به ايفاي نقش قانوني خود، تسريع در شماره‌گذاري موتورسيكلت‌هاي برقي، توقف شماره‌گذاري موتور‌هاي بنزيني، درخواست از وزارت نفت براي كاهش بخارهاي بنزين در پمپ بنزين‌ها، كاهش گوگرد در سوخت ديزل، جلوگيري از شماره‌گذاري خودروهاي بي‌كيفيت چيني، لغو تردد سرويس اداراتي كه از اتوبوس‌هاي بالاي 15سال استفاده مي‌كنند، نصب فيلتر جذب دوده روي اتوبوس‌ها، تعويض كاتاليست تاكسي‌ها، اختصاص هزارميليارد تومان از سوي شهرداري و سازمان مديريت و برنامه‌ريزي و وزارت نفت براي از بين بردن 280هزار خودروي كاربراتوري و تعطيلي مراكز فروش برگ معاينه فني در حاشيه شهر تهران ازجمله اين راهكارها بود كه وي به آن اشاره كرد.

پس از اين اعضاي شورا پيش از ورود به دستور جلسه به ارائه تذكراتي پرداختند كه بيشتر به انتقاد از عملكرد حكومت آل‌سعود در مراسم حج اختصاص داشت. به همين منظور اسماعيل دوستي گفت كه همچنان شاهد عدم‌همكاري حكومت سعودي هستيم و هرروز تعدادجانباختگان افزايش مي‌يابد كه اميدوارم هرچه سريع‌تر اين موضوع حل شود. از كميسيون فرهنگي- اجتماعي هم 3نفر به اظهارنظر پرداختند. الهه راستگو عنوان كرد كه بيش از پيش خاطرات روزهاي شروع جنگ برايمان تداعي شد.

به‌نظر وي در دوران دفاع‌مقدس رزمندگان اسلام در راه جهاد اصغر جان دادند و اين‌بار نيز حجاج در حال جهاد اكبر و قرباني نفس و منيت جان دادند. عبدالحسين مختاباد هم گفت: بزرگ‌ترين گناه آل‌سعود اين است كه امن‌‌ترين نقطه زمين كه همانا حرم امن الهي است را ناامن كرده و بدون عذرخواهي، درصدد توجيه كارهاي خود است. فاطمه دانشور نيز حادثه منا را ابعادي فراتر از سوءمديريت آل سعود دانست و گفت كه به‌طور قطع عمدي در كار بوده است. وي پيشنهاد داد انجمني با حضور خانواده‌هاي حادثه منا شكل بگيرد و از آن طريق، كار شكايت به سازمان‌هاي بين‌المللي دنبال شود.

به‌نظر وي يكي از كاركردهاي اين انجمن مي‌تواند جمع‌آوري تمام فيلم‌ها و عكس‌هايي باشد كه حجاج از اين مراسم تهيه كردند تا ضميمه شكايت به دادگاه‌هاي بين‌المللي شود. احمد دنيامالي نيز گفت: آل‌سعود بداند هنوز كهنه‌بسيجيان خميني نمرده‌اند؛ ما ذره‌اي ترديد در عمدي بودن اين كشتار نداريم.

به‌گفته وي سازمان ملل بايد اين جنايت را ثبت كند. وي افزود: متأسفيم براي آن دسته از رسانه‌هاي جهان كه از آل‌سعود حمايت مي‌كنند و حتي كشور همسايه ما كه براي آل‌سعود پيام تبريك مي‌فرستد چقدر خوب مراسم حج امسال را برگزار كرده است. پس از اين اظهارنظرها اعضاي شورا به ارائه تذكراتي در مورد موضوعات شهري پرداختند كه آنها را در جدول مقابل مي‌خوانيد. ديروز لايحه برنامه جامع آموزش، توانمندسازي و سازماندهي بانوان ‌ تهران هم در دستور كار قرار گرفت. البته هنگام بررسي اين لايحه در صحن، با ابهامات و اشكالاتي مواجه شده و بالاخره پس از بحث‌هاي بسيار از سوي موافقان و مخالفان رأي نياورد و به‌طور كل از دستوركار خارج و به شهرداري تهران بازگردانده شد.

  • آغاز طرح هم‌عهدي‌با ‌ شهيدان تهران

روز گذشته اجراي طرح هم‌عهدي شهروندان با 23هزار شهيد تهران با توزيع پلاكاردها و عهدنامه‌هاي همراه آن از سوي سازمان فرهنگي- هنري در ميان اعضاي شوراي شهر و خبرنگاران حاضر در شورا آغاز شد. براساس اين طرح، هر شهروند با گرفتن پلاكي كه نام يكي از شهداي تهراني بر آن حك شده با آن شهيد بر سر حفظ اسلام، سربلندي كشور و انقلاب اسلامي عهد مي‌بندد و اين عهد در سامانه‌اي كه به همين منظور طراحي شده ثبت مي‌شود و در مناسبت‌هاي مختلف نظير تولد شهيد، سالگرد شهادت و... پيامك‌هاي اطلاع‌رساني ارسال مي‌گردد و حتي شهرونداني كه با هرشهيدي هم عهد شده‌اند هر بار كه به بهشت زهرا(س) مي‌روند به زيارت مزار آن شهيد نيز مي‌روند و بدين وسيله هم رابطه معنوي و عاطفي ميان مردم با شهدا تقويت مي‌شود و هم ياد و خاطره شهدا در ذهن مردم باقي خواهد ماند.