به گفته مدیرمسئول ماهنامه تهران این مجله زمینه فرهنگی- اجتماعی خواهد داشت و به صورت مستقل اداره میشود و به هیچ سازمان دولتی یا شهرداری وابستگی ندارد.
احسان میرابزاده گفت: در شماره یکم ماهنامه تهران، خروجی تحریریه مجله را درگروه بر خط¬شهر با بخشهای شهروند، آبادی، دربست، جانِ شهر، شلمشوربا؛ گروه تهرانخوانی با بخشهای تهران مصور، راسته کتاب و تهران مکتوب؛ گروه تهران پلاس با بخشهای هیجان، رستوران گردی، همزیستی، کمپینگ و گروههای تهران قدیم، کنتراست، موسیقی، تماشا، مجله خبری و پیشنهاد خواهید خواهید خواند.
مدیرمسئول ماه نامه تهران گفت: «محتوای ماه نامه تهران که در قالب روشهای خلاقانهای تولید شدهاند با بهرهگیری از تکنیکهای گرافیک در فرم؛ بیش از 5 ورودی گرافیکی؛ بیش از 5 ورودی عکس؛ 60 فریم عکس اختصاصی و یک صفحه تصویرسازی، 108 صفحه ی شماره یکم مجله تهران را تشکیل میدهند.
احسان میراب زاده ادامه داد: مجله تهران ميخواهد به حسرت تهرانيها پايان دهد و داستانِ نو و تازهاي را خلق كند. داستانِ پايانِ حسرتها. پايان حسرتِ معنا بخشيدن به لحظات زندگي در تهران؛ پايانِ حسرت تعلق خاطر داشتن به شهر؛ پايانِ حسرت لذت بردن از مشاركت اجتماعی.
صاحب امتیاز ماه نامه تهران افزود: تهران به ما مربوط است. تهران، یک جغرافیا نیست بلکه پایتخت ایران است. اما متاسفانه حس تعلق خاطر در میان ساکنانش دیده نمیشود. تهران، هیولا نیست بلکه یک شهر بزرگ است و مانند تمام شهرهای بزرگ، مشکلاتش هم بزرگ است و شاید چون پایتخت است مشکلاتش هم به اندازه یک کشور بزرگ باشد اما حل این مشکلات توسط یک قهرمان یا سوپرمن انجام نمیشود بلکه توسط شهروندان و با آگاهی آنها انجام میشود.
به گفته ی میراب زاده، جمعی از روزنامهنگاران جوان، با انگیزه وحرفهای محتوای این مجله را تولید میکنند و این نشریه از نظر فُرم، عکس، تکنیکهای روزنامهنگاری و عکس متکی بر خلاقیتهائی است که به تفاوتِ مجله تهران در میان نشریات منجر میشود.