همشهری آنلاین: استاندار کرمان گفت: احیای تالاب جازموریان یکی از برنامه‌های پیش‌بینی شده استان در برنامه ششم توسعه است و باید کارهای مطالعاتی و اعتبارات مرتبط با آن انجام شود.

به گزارش ایرنا، علیرضا رزم حسینی عصر دوشنبه در نشست کارگروه مقابله با ریزگردها در محل استانداری کرمان افزود: جلسات کارگروه ریزگردهای استان مرتب تشکیل شده و از نتایج مثبت آن پیگیری بحث ملی شدن تالاب جازموریان است.

وی ادامه داد: سعی می‌کنیم توجه هیات دولت را به قسمت جنوب شرق کشور جلب کنیم و در سفر پنجشنبه رییس سازمان حفاظت محیط زیست به کرمان مسئله تالاب از نزدیک بررسی می‌شود.

استاندار کرمان بیان کرد: معاون عمرانی استاندار با همکاری منابع طبیعی، آب منطقه‌ای، محیط زیست و سایر دستگاه‌های موثر کارگروه مطالعاتی تشکیل داده و بررسی اولیه را انجام و طرحی را ارائه کنند تا طی یک ماه آینده کلیات آن را به هیئت دولت ببریم.

وی با اشاره به طرح‌های در نظر گرفته شده برای احیای تالاب جازموران افزود: تعیین تکلیف چاه‌های غیرمجاز و حتی چاه‌های مجاز در حوزه جازموریان باید با کار فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی بررسی و از چند چاه برای احیای تالاب استفاده شود.

رزم حسینی اظهار کرد: در حوزه آب تجمیع کردن آب‌های سطحی و سیلاب‌ها و هدایت آن به سمت تالاب جازموریان می‌تواند یکی از طرح‌های احیای تالاب باشد.

وی با بیان این که یکی از پروژه‌های مهم ما، کنترل ریزگردها در جنوب کرمان و منطقه جازموریان است گفت: باید مدیران کل از طریق وزارتخانه‌های مربوطه پیگیری کرده و حساسیت مسئله را به دولت منتقل کنند.

مدیرکل امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور هم در این نشست گفت: شعار سال جاری سازمان ملل امنیت غذایی در گرو خاک سالم عنوان شده و چالش جهانی بحث بیابان‌زایی، کمبود آب شیرین و تغییر اقلیم است و باید خود را برای این مسائل آماده کنیم.

عباس کارگر با اشاره به تغییر اقلیم تالاب جازموریان در جنوب استان کرمان بیان کرد: باتلاق جازموریان با 330 هزار هکتار وسعت، عرصه وسیعی است و حوزه آبخیز آن بیش از 6 میلیون هکتاری را شامل می‌شود.

وی اظهار کرد: در باتلاق جازموریان گیاهان خوش خوراک و درجه یک داریم و امیدواریم این نشست منجر به تشکیل کارگروه ملی باتلاق جازموریان مانند کارگروه ملی دریاچه ارومیه شود.

وی گفت: باتلاق جازموریان فقط بحث جنوب کرمان، جازموریان و شهرستان قلعه گنج نیست بلکه به استان‌های زیادی مربوط می‌شود.

مدیرکل امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهار کرد: اگر جازموریان را رها کنیم، تبدیل به تهدید خواهد شد و در صورتی که بحث باتلاق جازموریان پیگیری شود، تبدیل به فرصت و اقتصاد منطقه شکوفا خواهد شد.