میناشهنی: از میان افراد زیر پوشش سازمان بهزیستی 175هزار خانوار نیازمند مسکن هستند.

این در حالی‌است که به گفته مسئولان سازمان بهزیستی در برنامه‌ریزی 10 ساله این سازمان تببین شده که هرسال 10 هزار مسکن ساخته و تحویل مددجویان شود.

با توجه به  ساخت این تعداد مسکن، هر سال 7500 خانوار از خانوارهای زیر پوشش سازمان بهزیستی از تصاحب مسکن جا می‌مانند.

به این ترتیب 75هزار خانوار جامانده به اضافه جمعیت کسانی که در سال‌های آینده احیانا تحت پوشش این سازمان حمایتی قرار می‌گیرند بدون برخورداری از مسکن با مشکلاتی روبرو خواهند شد.

علی ربوبی،دبیر ستاد مسکن سازمان بهزیستی،در این‌باره گفت:امسال 50 میلیارد تومان اعتبار برای بخش مسکن در نظر گرفته‌شده‌است که از این مبلغ 41 میلیارد تومان از اعتبارات مستقیم و 9 میلیارد تومان از اعتبارات سفرهای استانی رئیس جمهور است.

او با اشاره به این‌‌که اعتبار مستقیم بهزیستی از محل بند ش تبصره 14 و بندب تبصره 15 قانون بودجه امسال تامین شده‌است افزود:30 میلیارد تومان از اعتبار مستقیم مسکن سازمان بهزیستی، برای تهیه مسکن 7500 تن از خانوارهای معلولین تحت پوشش در نظر گرفته‌شده‌است و 11 میلیارد باقی‌مانده نیز برای تهیه مسکن کودکان و زنان بدسرپرست و خانواده‌های آسیب‌دیده اجتماعی صرف خواهد شد که در این بخش پیش‌بینی شده 2735 خانوار واجد شرایط صاحب مسکن خواهند شد.

ربوبی در توضیح اعتبار استانی رئیس جمهور گفت:9 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته‌شده از محل اعتبارات سفرهای استانی رئیس جمهور صرف ساخت 2هزار خانه برای افراد تحت پوشش سازمان خواهد شد که این تعداد خانه افزون بر تعدادی است که سازمان بهزیستی دستور ساخت آنها را در دستور کار دارد.

بر اساس گفته‌های رئیس ستاد مسکن سازمان بهزیستی، امسال ساخت 12هزار و 235 خانه برای افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی آغاز خواهد شد.این در حالی است که ستاد مسکن این سازمان در سال گذشته کلنگ احداث 9 هزار خانه را بر زمین زده و تا کنون توانسته‌است 2700 خانه را در سراسر کشور به افراد واجد شرایط زیر پوشش واگذار کند.

مسئولان سازمان بهزیستی امیدوارند که تا پایان سال جاری بتوانند تعداد باقی‌مانده خانه‌هایی را که از سال گذشته ساخت آنها آغاز شده به پایان رسانده و به مددجویان تحویل دهند.

پیش از این ابوالحسن فقیه،رئیس سازمان بهزیستی کشور،نیز در کنفرانس مطبوعاتی‌اش از ساخت 12 هزار و 500 خانه در سال جاری خبر داده‌بود.

در حال حاضر 110 مؤسسه خیریه مسکن‌ساز در ساخت  مسکن با سازمان بهزیستی همکاری دارند. افزون بر این موسسات، خیرین دیگری نیز خارج از قالب موسسات خیریه به این سازمان در ساخت مسکن کمک می‌کنند.

سازمان بهزیستی در حال حاضر تنها 50 درصد هزینه تمام شده مسکن‌ها را خواهد پرداخت و 50 درصد باقی‌مانده از سوی خیرین یا موسسات خیریه مسکن‌ساز تامین می‌شود.

کمک‌های موسسات خیریه و خیرین مسکن‌ساز در قالب وقف زمین و یا شراکت در ساخت و ساز است و به این ترتیب معادل اعتباری که در سازمان بهزیستی برای تامین مسکن مددجویان در نظر گرفته شده از سوی خیرین تامین خواهد شد.

به گفته ربوبی علاوه بر این سازمان بهزیستی درصدد است تا با استفاده از بنددتبصره 6 قانون بودجه کشور با تشکیل تعاونی‌های مسکن اقشار کم درآمد کشور در تمامی‌استان‌ها نسبت به تهیه مسکن مددجویان از رو‌ش‌های غیرمستقیم اقدام کند.

رئیس ستاد مسکن سازمان بهزیستی با اشاره به اجرای طرح مقاوم سازی مسکن مددجویان و معلولان تحت پوشش گفت:با اجرای طرح مقاوم سازی 5 هزار خانه روستایی و شهری با جمعیت زیر 12 هزار نفر که با همکاری سازمان بهزیستی کشور و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی‌در سال گذشته صورت گرفت، یک هزارو500واحد مسکونی پس از مقاوم سازی به مددجویان تحویل داده شد و در ادامه این طرح 3 هزار و500 واحد مسکونی دیگر نیز در حال مقاوم سازی است.

در این طرح که از نیمه دوم سال 85 در حال اجراست، بنیاد مسکن با اعطای 5 میلیون و 700 هزار تومان وام با کارمزد 4 درصد به مددجویان اقدام به مقاوم سازی خانه‌های آنان می‌کند.

سازمان بهزیستی نیز برای مقاوم سازی مسکن تا سقف 5/2میلیون تومان کمک بلاعوض به مددجویان می‌پردازد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده امسال 20 هزار واحد مسکونی دیگربرای مقاوم‌سازی از طرف سازمان بهزیستی به بنیاد مسکن معرفی می‌شود.