به گزارش ایرنا، از روز پنجم خردادماه سال جاری که وزارت نفت سهمیه بندی بنزین را متوقف و قیمتها را یکسان سازی کرد، تردیدها و گمانه زنیها درباره تداوم کارکرد 16 میلیون کارت سوخت بنزین مطرح شد.
وزارت نفت بارها در واکنش به ادعاهای مربوط به حذف کارت سوخت اعلام کرده است که کارکرد کارت سوخت فراتر از سهمیهبندی بوده و امتیازات حفظ کارت سوخت بیشتر از حذف آن است و بنابراین کارکردهای جدیدی در آینده برای حفظ کارت سوخت تعریف خواهد شد.
- موافقان و مخالفان حفظ کارت سوخت
این روزها درباره سرنوشت کارتهای سوخت، نظرات و پیشنهادات مختلفی مطرح میشود به طوری که برخی از آنها خواستار حذف و گروهی دیگر موافق حفظ این کارتها هستند.
برخی مانند جایگاه داران سوخت کشور، کارتهای سوخت را بیفایده و باعث اتلاف وقت رانندگان میدانند. بیژن حاج محمدرضا رئیس انجمن صنفی جایگاه داران سوخت کشور در این باره میگوید: استفاده از این کارتها هزینهبر و زمانبر است، به طوری که سوختگیری معمولی چند دقیقهای با استفاده از این کارتها گاهی تا نیم ساعت طول میکشد.
به گفته وی، با یکسان سازی نرخ بنزین و حذف سهمیهبندی، انگیزهای برای حفظ کارتهای سوخت وجود ندارد.
اما گروهی دیگر که مدیران وزارت نفت در جمع آنها قرار دارند، از طرح کارتهای سوخت حمایت کرده و آن را دستاوردی بزرگ برای مدیریت سوخت کشور میدانند. این گروه بر حفظ کارتهای سوخت تاکید کرده و آن را برای سامانه سوخترسانی کشور مفید میدانند. به گفته آنها کارکردهای جدیدی در آینده برای حفظ کارت سوخت تعریف خواهد شد.
سید ناصر سجادی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی در این خصوص به ایرنا گفته است: با اجرای طرحهای سهمیهبندی و کارت سوخت، مردم تا حدی با قیمتهای واقعی آشنا شدند.
به گفته وی، سهمیهبندی، بخشی از کارکرد این کارتهای سوخت بوده به طوری که از آن برای جمع آوری اطلاعات درباره مصرف بنزین در کشور نیز استفاده میشود.
وی در واکنش به حذف این کارتهای سوخت به مردم توصیه کرد: بهتر است که مردم در شرایط فعلی کارتهای سوخت خود را حفظ کرده و هنگام مراجعه به جایگاهها و برای سوختگیری از آن استفاده کنند.
- توزیع 16 میلیون کارت سوخت بنزین در سراسر کشور
براساس گزارشها، تعداد کارتهای سوخت بنزین فعال در کشور حدود 16 میلیون عدد است. تعداد 837 هزار کارت سوخت نیز برای خودروهای دیزلی صادر شده است.
تعداد کارتهای سوخت فعال بنزین برای خودروها تا 31 شهریورماه سال جاری 11 میلیون و 973 هزار عدد و کارت سوخت موتورسیکلت 3 میلیون و 912 هزار عدد بوده است.
- نگرانی از کاهش استفاده از کارت سوخت
در حال حاضر، بیشتر دارندگان خودرو در زمان مراجعه به جایگاهها، از کارت سوخت جایگاه داران استفاده میکنند که عملا باعث به حاشیه رفتن کارتهای سوخت شخصی شده است. بنابراین دولت برای افزایش انگیزه مردم برای استفاده از کارتهای سوخت، طرح هایی را در دست بررسی دارد.
در میان طرحهای متعددی که تاکنون برای تداوم استفاده از کارت سوخت ارایه شده، دو طرح تنبیهی و تشویقی در اولویت قرار دارد.
- برنامههای تشویقی برای استفاده از کارتهای سوخت
براساس طرح تشویقی، برای آن دسته از دارندگان خودرو که در زمان مراجعه به جایگاهها به جای کارت سوخت جایگاه داران از کارتهای سوخت شخصی استفاده کنند، جایزهای تعلق میگیرد.
جوایزی که تاکنون پیشنهاد شده شامل سهمیههای خاص و یا تخفیف در قیمت بنزین است که البته هیچ کدام نهایی نشدهاند.
اگرچه پرداخت جایزه به عنوان یکی از راههای تشویق استفاده از کارت سوخت مطرح است، اما با توجه به کمبود منابع مالی دولت و وزارت نفت، احتمال موافقت با تخفیف در قیمت بنزین در زمان سوختگیری با کارتهای سوخت شخصی منتفی است.
همچنین با توجه به اینکه وزارت نفت تلاش کرده است سهمیه بندی را حذف کند، بعید است که دوباره با اختصاص سهمیههای خاص برای خودروهایی که با کارت شخصی سوختگیری میکنند، موافقت کند.
- سناریوهای تنبیهی برای استفاده از کارت سوخت شخصی
از جمله سناریوهای جدی که در حال حاضر مطرح و در دست بررسی قرار دارد، اعمال سیاستهای تنبیهی برای استفاده از کارت سوخت شخصی است.
براساس این سناریو، دارندگان خودرویی که در زمان مراجعه به پمپ بنزینها، از سوختگیری با کارت شخصی خودداری و به جای آن از کارت جایگاه داران استفاده کنند، ناچار خواهند بود که یک هزینه اضافی به جایگاهداران پرداخت کنند.
هر چند مبلغ و سازوکار این سناریوی تنبیهی هنوز نهایی نشده، اما این سناریو از بیشترین شانس برای تصویب برخوردار است.
- آبان ماه، زمان رونمایی از طرح جدید
زمان نهایی شدن طرحهای جدید برای استفاده از کارتهای سوخت، هنوز اعلام نشده اما با توجه به شواهد، از این طرح جدید در آبان ماه رونمایی خواهد شد.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی می گوید: برای حفظ کارت سوخت پیشنهادهایی مطرح شده که در حال بررسی بوده و هنوز نهایی نشده است.
وی خاطر نشان کرده است: این پیشنهادها باید برای تصویب به نهادهای ذیربط در دولت ارایه شود.
محسن روحانی مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی که مسئولیت مدیریت کارتهای سوخت را برعهده دارد نیز اعلام کرده است: طرح ای متعددی پیشنهاد شده، اما در مورد هیچ کدام از آنها به جمع بندی نرسیدهایم.
هرچند، هنوز طرح نهایی انتخاب نشده است؛ اما با توجه به اتمام مهلت استفاده از تنها بنزین سهمیهبندی شده، (یعنی بنزین 700 تومانی) در پایان آبان ماه، به نظر میرسد، دولت تا اواسط آبان ماه، از طرح جدید خود برای کارت سوخت رونمایی کند.
بنابراین بهتر است که مردم، کارتهای سوخت خود را حفظ کنند تا مبادا ناچار شوند برای سوختگیری از طریق کارتهای سوخت جایگاه داران، هزینه اضافی پرداخت کنند.