چند روز پس از انتشار خبر بازداشت معلمان ایرانی در العین امارات نه‌تنها مشکل آنها حل نشده‌ بلکه معلمان مدرسه ایران در ابوظبی هم از بیم بازداشت به‌علت نداشتن ویزای کار در ابوظبی ۲روز است که سر کلاس نرفته‌اند.

يكي از معلمان مدرسه ايران در شهر ابوظبي به همشهري گفت: «برخي از معلماني كه در ابوظبي تدريس مي‌كنند ويزاي كار دوبي را دارند و ما نگران هستيم كه نكند پليس ما را نيز بازداشت كند.» پس از آنكه وزارت آموزش و پرورش اقدام جدي براي پيگيري موضوع احضار 23معلم ‌ ايراني را انجام نداد د‌‌يروز نمايندگان مجلس به اين ماجرا ورود‌كردند. نمايندگان مجلس خواستار جديت بيشتر آموزش و پرورش و وزارت امور خارجه در دفاع از حقوق معلمان ايراني در العين امارات شدند. پيش ازاين رئيس مركز امور بين‌الملل و مد‌‌ارس خارج از كشور وعده داده بود معلمان بازداشت‌شده تا دوشنبه آزاد شوند كه اين وعده عملي نشد.

سخنگوي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در اين‌باره به تسنيم گفت:‌ ‌معلمان ايراني از هفته گذشته توسط دولت امارات بازداشت شده‌اند، دولت امارات از صدور ويزاي العين‌ براي اين معلمان خودداري مي‌كرد.عبدالوحيد فياضي از دعوت وزير آموزش و پرورش به كميسيون آموزش مجلس براي بررسي اين موضوع خبر داد و گفت: «به نظرم اين سوء‌تدبير است؛ براي اينكه از قبل نيز به آنها گفته بودند كه با گذرنامه دوبي نبايد در العين باشند و بايد گذرنامه جديدي براي آنها صادر شود، اما اين اتفاق نيفتاده و منجر به چنين اتفاقي شده است.تعداد معلمان بازداشت شده ايراني توسط دولت امارات به 10 نفر رسيد و در حال حاضر سرپرست معلمان هم بازداشت شده است .» حسين طلا، عضو كميسيون اجتماعي مجلس نيز از تراشيده‌ شدن موي سر معلمان در امارات‌ ‌ انتقاد شديد كرد. زهره طبيب‌زاده، عضو كميسيون آموزش مجلس نيز با تأكيد بر اينكه قطعاً مسئولان وزارتخانه‌هاي آموزش و پرورش و امور خارجه به مجلس احضار خواهندشد، گفت: «اگر مشخص شود قصوري از طرف وزارتخانه‌هاي ايران صورت گرفته بايد پاسخگو باشند.» 23معلم ايراني مدرسه جمهوري اسلامي ايران در شهر العين امارات متحده عربي 13مهر به اداره پليس اين شهر فراخوانده شدند كه پس از ضبط پاسپورت‌هايشان، 9معلم مرد به‌اتهام نداشتن ويزاي كار در العين روانه بازداشتگاه شدند.

  • يك بهانه جديد

عطاءالله سلطاني صبور، يكي ديگر از اعضاي كميسيون آموزش نيز با تأكيد بر اينكه امارات در اندازه‌اي نيست كه براي ايران خط و نشان بكشد، گفت:«نداشتن ويزاي امارات درصورتي كه معلمان تاكنون از ويزاي دوبي استفاده مي‌كردند، يك بهانه است كه بايد پيگيري شود. وزارت خارجه و مسئولان دولت بايد با قاطعيت براي اين موضوع با امارات برخورد كنند.يكي از وعده‌هاي دولت اين بود كه پاسپورت ما احترام داشته باشد. متأسفانه نه‌تنها احترام قبلي را ديگر نداريم بلكه به ايران و ايرانيان توهين شده است.»