همشهری آنلاین: استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه امام حسین (ع) کسی است که به خواسته و مقدرات خداوند تسلیم محض بود، گفت: همین تسلیم بودن در برابر خداوند عاشورا را واقعه‌ای منحصر به فرد در تاریخ بشریت کرده است.

به گزارش رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسين انصاریان در برنامه سخنرانی از شبکه قرآن و معارف سیما با بیان اینکه در آیات قرآن کریم از حضرت ابراهیم (ع) به عنوان محسن یاد شده است، گفت: یکی از دلایلی که خداوند در آیات قرآن، حضرت ابراهیم (ع) را محسن معرفی می‌کند این است که این پیامبر الهی در برابر خواسته‌های خداوند تسلیم محض بود.

وی افزود: تسلیم محض بودن در برابر خداوند یعنی اینکه حضرت ابراهیم (ع) به خداوند می‌فرمود که هرچه را که شما بخواهی و مقدر کنی من آنرا می‌پذیریم.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: امام حسین (ع) هم به همین شکل بودند و هر چه را که خداوند برای ایشان مقدر کرده بود بدون هیچ‌گونه چون و چرایی پذیرفتند و همین موضوع موجب جاودانگی عاشورا در تاریخ بشریت شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه امام حسین (ع) به هیچ روشی حاضر به سازش با یزید نشدند، تصریح کرد: کسی که محسن و تسلیم خداوند باشد هرگز حاضر نمی‌شود با دشمن و اهل کفر سازش کند حتی اگر مجبور شود در مقابل دشمن بایستند و فرزند شش ماه خود را راهی قتلگاه کند.

وی افزود: بزرگترین درس عاشورا برای ما تسلیم بودن در برابر خداوند است و هرکس بتواند به این مقام برسد عاشورا و توحید را درک کرده است که متأسفانه در این عالم عده کمی از انسان‌ها به این مقام و مرتبه می‌رسند.

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: تسلیم محض بودن در برابر خدا کار بسیار سختی است و هر کسی نمی‌تواند به این درجه برسد؛ زیرا این امر مستلزم ایثار فراوان بوده و کسی که در این راه قدم می‌گذارد نباید با بروز خطرات و حوادث مختلف میدان را خالی کرده و یا با دشمن سازش کند.

انصاریان با اشاره به اینکه امام حسین (ع) نیکوکارترین و برترین انسان روی زمین بودند، یادآور شد: کسی که خود را پیرو مکتب عاشورا می‌داند و همواره می‌خواهد امام حسین (ع) را یاری کند باید در زندگی هم به همین شکل عمل کند و نگذارد مشکلات و گرفتاری‌های مختلف سبب انحراف او از مسیر ولایت و خروج از حریم اطاعت خداوند شود زیرا کسی که از حریم ولایت الهی خارج شود در مسیر ولایت شیطان قرار گرفته و در زندگی خود عمل‌کردی یزدی گونه خواهد داشت.