همچنين وزارت كشور تغييراتي در نوع خودروهاي قابل تردد در طرح كاهش پديد آورده است.سيد جعفر تشكري هاشمي، معاون حملونقل و ترافيك شهرداري تهران، درباره طرح كاهش آلودگي هواي تهران كه قرار بود از ابتداي آبانماه اجرا شود، گفت: اين طرح بايد اجرا شود چرا كه منفعت عمومي مردم در آن است.
مديريت شهري اجراي طرح كاهش در تهران را قطعي ميداند. در اين راه ممكن است زمان اجراي طرح براي هماهنگي با پليس و جلب نظر و موافقت نهايي آنها در نحوه اجرا كمي به تعويق بيفتد اما قطعا اجرا خواهد شد. البته مجري اصلي اجراي طرح كاهش، پليس است و بايد طرح را در تهران عملياتي و متخلفان را جريمه كند.
- نگرانيها برطرف ميشود
پليس و شهرداري تهران درباره كليات و ماهيت طرح كاهش اختلاف نظري ندارند اما پليس نگرانيهايي درباره نحوه اجراي طرح دارد و مديريت شهري تلاش ميكند اين نگرانيها را برطرف كند. طرح كاهش، طرح مطالعهشده و قابل دفاعي است و اجراي آن باعث كاهش قابل توجه آلايندههاي ناشي از احتراق خودروهاي فرسوده و آلاينده خواهد شد. همچنين تجربه موفق اجراي آن در شهرهاي جهان كاملا قابل دفاع و براي اجرا در تهران هم صد در صد عملياتي است.
- تغييرات جديد، غيركارشناسي است
وزارت كشور به تازگي طبقهبندي كلاس خودروها در طرح كاهش را يكسويه تغيير داده و خودروهاي كاربراتوري را كه عامل اصلي آلودگي هواي تهران هستند، از كلاس زرد به كلاس سبز تغيير داده است. تغييرات پديد آمده موجب شد كارشناسان اعلام كنند «عملا طرح كاهش بياثر شده و اجراي اين طرح از منظر كارشناسي تأييد نميشود.»
تغييرات جديد وزارت كشور موجب شد مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران واكنش نشان دهد. به گفته سيدوحيد حسيني، وزارت كشور اجراي طرح كاهش را بهخودروهاي فرسوده محدود كرده و خودروهاي كاربراتوري را وارد كلاس خودروهاي سبز كرده درحاليكه براي چنين تصميمي يعني منع تردد خودروهاي فرسوده اساسا به اجراي طرح كاهش نيازي نيست و براساس مصوبه هيأت وزيران در سال۸۹ تردد اين خودروها در تهران ممنوع است، البته اين مصوبه مانند بسياري ديگر از طرحها و برنامههاي كاهش آلودگي هوا هيچوقت توسط پليس اجرا نشده و كسي هم اعتراض نكرده كه چرا خودروهاي فرسوده كه دارند مردم را ميكشند جريمه نميشوند!
از يك سو، امكان اجراي پلكاني و تدريجي طرح كاهش وجود دارد اما تغيير طبقهبندي آن به شكلي كه اكنون وزارت كشور پيشنهاد كرده ممكن نيست. با اين تغييرات عملا طرح كاهش بياثر خواهد شد و طرح در كاهش آلودگي هواي تهران بيتأثير ميشود. هماكنون ۵۰۰هزار خودروي آلاينده و فرسوده جان ميليونها نفر تهراني را به مخاطره انداختهاند. از ديگر سو پليس طرح كاهش را در جلسه شورايعالي ترافيك امضا كرده بود اما هماكنون از مخالفان اجراي اين طرح محسوب ميشود. شهرداري تهران بهرغم هزينه سنگين براي اجراي طرح كاهش تلاش كرده و همچنان اميدوار است بتوان با موافقت پليس اين طرح را هرچه سريعتر اجرايي كرد.
- حضور رئيس پليس راهور در شورا براي بررسي طرح كاهش
در پي تعلل پليس در اجراي طرح كاهش، مهدي چمران رئيس شوراي شهر تهران اعلام كرد كه درصورت ادامه اين وضعيت، شورا به موضوع ورود خواهد كرد. وي گفت: راهنمايي و رانندگي هنوز با اجراي طرح كاهش موافق نيست. به گفته وي، پليس معتقد است هنوز زيرساختهاي اجراي اين طرح آماده نشده و قابليت اجرايي ندارد كه براي رسيدن به تفاهم بايد مسئولان شهرداري با پليس راهور جلساتي را برگزار كنند. اگر اين جلسات به نتيجه نرسد شورا به ميدان خواهد آمد. چمران يادآور شد: رئيس پليس راهور در سفر مكه بودند كه بهزودي از وي براي حضور در صحن شورا و بررسي طرح كاهش دعوت خواهيم كرد.