علیرضا شجاع نوری: با گذشت ۲۰ سال از زمان ساخت «روز واقعه» این فیلم همچنان تاثیرگذارترین اثری است که درباره قیام امام‌حسین(ع) ساخته شده است.

روز واقعه زماني ساخته شد كه هنوز ساخت فيلم مذهبي به صورت مدوني كه بعدها دنبال شد، در دستور كار قرار نداشت. مي‌توان گفت سفارشي در كار نبود و همه افرادي كه در پروژه روز واقعه آمدند خيلي حسي و دلي وارد ماجرا شدند. حس‌وحال خاصي سر صحنه حكمفرما بود. بخش‌هايي از فيلم زماني فيلمبرداري شد كه در ماه مبارك رمضان قرار داشتيم و عوامل با دهان روزه كار مي‌كردند و افرادي هم كه نمي‌توانستند روزه بگيرند براي بقيه به تدارك افطار مي‌پرداختند. همه گروه سازنده روز واقعه به عشق سالار شهيدان كربلا كار مي‌كردند؛

عواملي كه تمامشان هم جزو بهترين متخصصان سينماي ايران بودند و در واقع حرفه‌اي‌ترين‌ها گردهم جمع شده بودند تا روزواقعه ساخته شود. البته نگاه حرفه‌اي گروه با ارادتي قلبي نسبت به امام‌حسين(ع) همراه شده بود. هركس به سهم خود مي‌خواست اداي ديني به اباعبدالله انجام دهد و منيت و سهم‌خواهي و برخي حاشيه‌ها كه در پروژه‌هاي سينمايي پيش مي‌آيد در روز واقعه جايي نداشت. اين كار ولي انجام شد و تمام اعضاي گروه هنگام ساخت فيلم حال خيلي خوبي داشتند. از بازيگران گرفته تا بچه‌هاي تداركات كه خيلي زحمت مي‌كشيدند همه حواسشان بود كه در حال توليد چه فيلمي هستند.

جالب است كه بدانيد هنروراني كه در فيلم حضور داشتند از امور تربيتي يزد بودند؛چون روز واقعه در حوالي شهر بافق ساخته مي‌شد. بچه‌هاي امور تربيتي در شرايط آب‌وهوايي نه‌چندان مطلوب به واسطه ارادت زيادي كه به امام‌حسين(ع) داشتند سركار حاضر مي‌شدند و اين كار را اساسا وظيفه خود مي‌دانستند. گاهي مشكلاتي حين توليد پيش مي‌آمد و بعد به شكل معجزه‌آسايي مشكل حل مي‌شد. بيان كردن آن حال‌وهواي معنوي و رسانه‌اي كردن حال خوشي كه سر روز واقعه داشتيم را خيلي نمي‌پسندم. سربسته مي‌گويم كه وقتي مشكل حادي پيش مي‌آمد، كارگردان اصلي و صاحب حقيقي كار مشكل را حل مي‌كرد. عنايت و نظر حضرت را در دل بيابان‌هايي كه لوكيشن ما بودند به شكل عيني حس مي‌كرديم. خيلي از اتفاق‌هايي كه با هزار و يك تدارك هم قابل انجام نبود به شكل طبيعي رخ مي‌داد.

وقتي فيلمي مذهبي با خلوص نيت و بي‌ريا ساخته مي‌شود صاحب كار عنايتش را از سازندگان آن اثر محروم نمي‌كند. روز واقعه با عشق ساخته شد و به همين دليل هم ماندگار شد. فيلم گرچه در اكران به‌دليل موعد نامناسب آنقدر كه انتظار مي‌رفت مخاطب نيافت، ولي وقتي به خانه‌هاي مردم رفت و از تلويزيون پخش شد به يكي از پربيننده‌ترين آثار تاريخ سينماي ايران تبديل شد. روزواقعه نمونه شاخص و مثال‌زدني سينماي ديني است كه چون از دل برآمده لاجرم بر دل مي‌نشيند.

در خلق اثر هنري خلوص نيت نقش بسياري در ميزان تأثيرگذاري دارد و هنگامي كه پاي حماسه بي‌بديل حسيني به ميان مي‌آيد و آن چشمه همواره جوشان عشق به امام حسين(ع)، دلي كار كردن اگر با تدبير هنرمندانه همراه باشد، اين اثرگذاري به اوج مي‌رسد.براي ما كه پاي روضه امام‌حسين(ع) بزرگ شده‌ايم افتخاري بود كه اداي ديني هرچند كوچك به سالار شهيدان كربلا انجام دهيم و هرچه به آن روزها فكر مي‌كنم آنچه به ياد مي‌آورم صرفا عشق است و عشق است و عشق.

  • بازيگر و تهيه‌كننده سينما