به گزارش ایسنا، به نقل از جماران، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در دیدار با جمعی از فعالان سیاسی اصلاح طلب استان بوشهر با اشاره به اینکه زهد و دنیاگریزی لازمه عرفان در تمام ادیان و مکاتب است، اظهار داشت: همواره این سوال وجود دارد که چرا در دنیا و از جمله در ایران، حرکتهای اجتماعی زیادی به رهبری عرفا شکل گرفته است؟ دلیل این موضوع آن است که عارف اگر عارف درستی باشد شجاع است و فرد شجاع نمی تواند بر روی ظلم چشم ببند، در غیر این صورت عرفان او سست است.
وی افزود: عارفی که از جان، مال یا آبروی خود می ترسد عرفان ناقصی دارد و یا اساسا دروغ می گوید، زیرا فرض بر این است که او برای خدا کار می کند؛ اگر قرار باشد مدح و ثنا، درس و بحث، پول و امکانات و زندان نرفتن برای عارف ملاک باشد کار او با کاسبی تفاوتی ندارد و فقط رنگ و شکل آن تفاوت دارد، زیرا هرکس ابزارهای خاص خودش را در کاسبی دارد.
سید حسن خمینی سپس به یکی از نامه های عرفانی امام راحل به مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خمینی در خصوص بی اهمیت بودن فراز و نشیب های دنیا نزد مؤمنان و عرفا گفت: ایشان در یکی از این نامه ها می گویند «در آن روزهایی که در زمان رضاخان پهلوی و فشار طاقت فرسا برای تغییر لباس بود و روحانیون و حوزه ها در تب و تاب به سر می بردند - که خداوند رحمان نیاورد چنین روزهایی برای حوزه های دینی - شیخ نسبتاً وارستهای را نزدیک دکان نانوایی که قطعه نانی را خالی می خورد، دیدم که گفت: به من گفتند عمامه را بردار من نیز برداشتم و دادم به دیگری که دو تا پیراهن برای خودش بدوزد الان هم نانم را خوردم و سیر شدم، تا شب هم خدا بزرگ است. پسرم! من چنین حالی را اگر بگویم به همه مقامات دنیوی می دهم، باور کن. ولی هیهات، خصوصا از مثل من گرفتار به دام های ابلیس و نفس خبیث». (صحیفه امام، ج18، ص511)
یادگار امام تصریح کرد: نگاه دنیاگریز یک عارف اگر کامل باشد شجاعت به همراه می آورد و آنگاه نسبت به تضییع حقوق دیگران، ظلم و احجاف نمی تواند چشم پوشی و سکوت کند؛ در چنین حالتی است که عرفان تبدیل به حماسه می شود و علت اینکه برخی انقلاب ها رهبرانی بزرگ داشته اند همین ویژگی هاست.
سید حسن خمینی با اشاره به سیره عملی امام خمینی در دوران آغاز مرجعیت یادآور شد: ایشان وقتی آیت الله العظمی بروجردی از دنیا رفتند در مظان مرجعیت قرار داشتند و از همین رو فقط در مراسم تشییع آن مرجع بزرگ شرکت کردند و پس از آن روز، در خانه ماندند و نه در مجلس ترحیمی شرکت کردند و نه مجلسی برگزار کردند تا مبادا نام شخص خودشان پررنگ شود، اما وقتی نام ایشان به طور جدی برای مرجعیت مطرح شد با صلابت وارد میدان شدند.
وی در ادامه تأکید کرد: اگر توفیق یک عمل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و کار جمعی منوط به شجاعت است، شجاعت نیز منوط به این است که دلها را دور هم جمع کنیم و سپس در میان خود تقوا را دائما بالا ببریم؛ زیرا وقتی نیروی ایمان در سطح بالایی قرار گرفت خلوص و شجاعت هم بالا می رود و در این صورت توفیقات مضاعف پدید می آید.
یادگار امام با بیان اینکه بخشی از نیروی شجاعت و نترسیدن ذاتی و بخشی دیگر اکتسابی است، گفت: وقتی در کنار شجاعت، نیروی ایمان هم بالا رفت خداوند چشم واقع بین انسان را هم باز میکند، زیرا شجاعت به تدبیر نیاز دارد.
وی تصریح کرد: شجاعت بدون عقلانیت و تدبیر ممکن است به یک رفتار احمقانه بینجامد و تبدیل به حرکتی داعش وار شود؛ گرچه عاملان اینگونه رفتارها خیال کنند کار درستی انجام می دهند، لذا انسان وقتی به خدا توجه میکند باید به خرد جمعی هم توجه نشان داده و احترام بگذارد.
سید حسن خمینی اظهار داشت: اینگونه نیست که ما همه چیز را می دانیم؛ بلکه واقعیت این است که در کار فردی باید با عقل و مشورت پیش رویم و در کار جمعی نیز به خرد جمعی و دیدگاه مجموعه افراد بها دهیم.
یادگار امام در جمع بندی سخنان خود گفت: باید ضمن تقویت شجاعت به منافع شخصی خودمان توجه نکنیم و موقعیت را به درستی تشخیص دهیم؛ برای رسیدن به چنین تشخیصی باید با هم بیندیشیم و فردگرایی، تک محوری و تک روی را کنار بگذاریم.
وی تصریح کرد: عارف، دنیاگریز هست اما دنیا ستیز نیست؛ او برای خودش کار نمیکند اما میخواهد دنیای دیگران را زیبا کند و جای بهتری برای زیستن بسازد.
سید حسن خمینی در خصوص درخواست برخی حضار برای حضور وی در انتخابات آتی مجلس خبرگان گفت: ان شاء الله در وقت مناسب در این مورد تصمیم گیری میکنم.