محمد حقانی در گفتوگو با خبرنگار ایلنا درباره مشکل اعتبارات ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران گفت: بودجه این شرکت مبتنی بر دو محور است؛ یکی خرید اتوبوس و توسعه امکانات و تجهیزات اتوبوسرانی و دیگری بودجه اعتبارات جاری از قبیل حقوق و دستمزد.
وی با بیان اینکه شرکت اتوبوسرانی اقدامات خوبی را در خصوص برونسپاری انجام داده است، اظهار کرد: این شرکت به رغم پرداخت سوبسید بسیاری از خطوط خود را به بخش خصوصی واگذار کرده است و اگر بتواند این روند را در شرایط رکود اقتصادی ادامه دهد، کاری اساسی انجام داده است.
حقانی با اشاره به فرسودگی حدود ۳ هزار دستگاه اتوبوس شهر تهران تاکید کرد: این اتوبوسها عمر مفیدشان به پایان رسیده و باید جایگزین شوند و ۲۰۰ دستگاه اتوبوسی که اخیراً به ناوگان اتوبوسرانی تزریق شده است نیز هنوز بازسازی نشدهاند.
رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر خاطرنشان کرد: وسایل نقلیه عمومی و زیرساختهای آن باید توسعه پیدا کند تا مردم کمتر از خودروهای شخصی استفاده کنند. بخشی از این توسعه شامل توسعه اتوبوسرانی میشود که در این حوزه دولت باید به کلانشهرها و در راس آن شهرداری تهران کمک کند.
وی با بیان اینکه طی ۸ سالی که دولت نهم و دهم بر سر کار بود به دلیل اختلافات موجود با مدیریت شهری وقت با وجود دلارهای نفتی و امکانات فراوانی که در اختیار داشت، کوچکترین کمکی در این بخش و حوزه مترو نکرد، گفت: این در حالی است که دولت موظف بود در این زمینه کمک کند، زیرا اگر بخواهیم مردم را به استفاده از وسائل نقلیه عمومی تشویق کنیم، باید بپذیریم که یارانه آن را نیز پرداخت کنیم.
حقانی با بیان اینکه اتوبوس فرسوده کارایی لازم و چابکسازی را در جابجایی مسافر ندارد، گفت: این موضوع مشکلی اساسی است و بیشتر به موضوع آلودگی هوا بازمیگردد به عبارت دیگر وقتی میگوییم اتوبوسی فرسوده و از رده خارج است، بیشتر به این دلیل است که عمر مفید خود را در ارتباط با مصرف سوختهای فسیلی از دست میدهد.
رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر با اشاره به اینکه بیشترین آلایندهها را در ناوگان حمل و نقل عمومی داریم، بیان کرد: در حال حاضر فصل سرد را پیشرو داریم و با پدیده وارونگی هوا، طول مدت سرما و زمستان مواجه هستیم، لذا فرسودگی اتوبوسها بیش از هر چیز بر آلودگی هوا تاثیر منفی دارد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری اینکه شرکت واحد اتوبوسرانی در گذشته ۱۷هزار نیرو داشته که با انجام برونسپاری این تعداد را به ۷ تا ۸ هزار نفر رسانده است، عنوان کرد: به عبارت دیگر اتوبوسرانی نیمی از نیروهای خود را آزاد کرده است، در حالی که این سازمان هنوز مدعی آن است که حدود ۵ هزار نفر نیروی اضافه دارد.
این عضو شورای شهر تصریح کرد: بررسی نشان میدهد هر پرسنل اضافی در این شرکت در چند سال آینده ۵۰۰ میلیون تومان هزینه برای اتوبوسرانی خواهد داشت، لذا باید در تصویب بودجه سعی کنیم اعتبارات بیشتری را برای خرید خدمت این افراد در نظر بگیریم.
حقانی معتقد است؛ اولویت و ضرورت اول شهرداری در تهران حمل ونقل عمومی است که در واقع مرتبط با محیط زیست است.
وی خاطرنشان کرد: اگر میخواهید آلودگی هوا رفع شود؛ باید محور اصلی برنامههایمان حفظ محیط زیست باشد که یکی از مسایل آن ساختار و امکانات حمل ونقل عمومی است، بنابراین باید در سالهای آتی تا آنجا که مقدور است از هزینههای غیرضروری کم کرده و به این موضوع توجه شود، زیرا دولت در حال حاضر شراط مناسبی برای کمک در این حوزه ندارد.