درحالی‌که سازمان حج و زیارت از ۱۵شهریور ثبت‌نام برای اعزام به عتبات را آغاز کرده بود، هفته گذشته، مدیرکل عتبات عالیات این سازمان از آغاز «ثبت‌نام اصلی» برای این سفر از ابتدای این هفته خبر داد.

محسن نظافتي با تأكيد بر اينكه اعزام زائران در اربعين فقط با ويزا است، به خبرگزاري مهر گفت:«‌به‌منظور ساماندهي و جلوگيري از آشفتگي اعزام زائران در پياده‌روي اربعين از مدتي قبل پيش ثبت‌نام زائران در سامانه سماح انجام شده كه البته اين پيش ثبت‌نام براي اسكان و حمل‌ونقل و تغذيه زائران نيست.»

ابداع عبارت «ثبت‌نام اصلي» از سوي اين مقام سازمان حج و اطلاق «پيش‌ثبت‌نام» به آنچه متقاضيان اين سفر تا‌كنون در سامانه اعلام شده انجام داده‌اند در حالي است كه در صفحه نخست اين سامانه هيچ اشاره‌اي به «پيش‌ثبت‌نام» نشده است. وي با اين استدلال كه چون بيش از ۲۰ ميليون زائر در ايام اربعين به كربلا مي‌روند، نمي‌توان براي تمامي آنها محلي براي اقامت درنظر گرفت، انجام اين پيش‌ثبت‌نام‌ها را تنها براي صدور ويزا و ساماندهي زمان اعزام زائران دانست و افزود:« هزينه‌اي كه در آينده از زائران مي‌گيريم فقط براي ويزا، خروجي و بيمه است. دولت عراق تا اين لحظه هزينه ويزا را همان ۴۰‌دلار اعلام كرده و مذاكره وزارت امور خارجه با دولت عراق ادامه دارد و تا اين لحظه آنها اعلام كردند كه اعزام‌ها در اربعين فقط با ويزا انجام خواهد شد.»

  • سردرگمي زائران

با اينكه هفته گذشته اعلام شد از ابتداي اين هفته «ثبت‌نام اصلي» براي اعزام به سفر اربعين آغاز مي‌شود، روز گذشته (شنبه) در صفحه اصلي اين سامانه به نشاني samah.haj.ir هيچ تغييري انجام نشد و اطلاع‌رساني تازه‌اي براي انجام اين ثبت نام‌ها وجود ندارد. اين شيوه اطلاع‌رساني باعث سردرگمي علاقه‌مندان به حضور در اين مراسم بزرگ و معنوي شده است. مشاهدات و پرس‌و‌جو‌هاي خبرنگار همشهري نشان مي‌دهد عده زيادي از كساني كه قصد حضور در پياده‌روي اربعين امسال را دارند، بي‌توجه به اطلاعيه‌هاي سازمان حج و با اتكا به تجربه سال‌هاي گذشته برنامه‌ريزي براي اين كار را به روزهاي پاياني موكول كرده‌اند.

همچنين هفته گذشته درحالي‌كه رئيس سازمان حج و زيارت بارها تأكيد كرده بود اعزام به عراق در اربعين امسال تنها از طريق ثبت‌نام در سامانه سماح انجام خواهد شد و بدون ثبت‌نام در اين سايت براي كسي ويزا صادر نمي‌شود، سركنسول جمهوري اسلامي ايران به علاقه‌مندان اين سفر تنها توصيه كرد در اين سايت ثبت‌نام كنند. ميرمسعود حسينيان همچنين از زائران خواست حتما نسبت به تهيه گذرنامه و اخذ رواديد اقدام نمايند و گفت:« تا به الان، برنامه اين است كه از عبور افراد بدون گذرنامه و ويزا، جلوگيري شود.» اين اظهارات گمانه‌زني‌‌هاو شايعات قبلي مبني بر احتمال حذف ويزا در اربعين امسال را تقويت كرد. به اين ترتيب مي‌توان پيش‌بيني كرد بسياري از جمعيت چند‌ميليوني ايراني مشتاق به حضور در اين مراسم تصميم‌گيري درباره چگونگي انجام سفر را به اميد حذف رواديد و البته به‌دليل تناقضات در اطلاع‌رساني به روزهاي پاياني موكول كرده‌اند. آخرين آماري هم كه مديركل عتبات عاليات سازمان حج و زيارت از استقبال علاقه‌مندان از اين سامانه اعلام كرده مي‌تواند تأييد‌كننده اين پيش‌بيني باشد. به‌گفته نظافتي تا پايان هفته گذشته تنها ۳۵۰ هزار نفر در اين سامانه ثبت‌نام كرده‌اند درحالي‌كه سال گذشته حدود 2ميليون ايراني در اين مراسم شركت كردند و پيش‌بيني مي‌شود امسال افزايش چشمگيري هم داشته باشد.

  • سفر انفرادي

همچنين و درحالي‌كه هم‌اكنون در سايت سماح عبارت «تردد زائران انفرادي از مرزهاي زميني به كشور عراق، ممنوع است» وجود دارد و مسئولان سازمان حج و زيارت نيز بارها بر اين موضوع تأكيد كرده‌اند، فرمانده نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران تأكيد كرد ممانعتي براي سفرهاي انفرادي وجود نخواهد داشت. به گزارش ايرنا سردار اشتري با اذعان به اينكه نمي‌توان از سفر انفرادي افرادي كه گذرنامه قانوني دارند، جلوگيري كرد، گفت: «‌اربعين امسال نيز امكان سفر فردي و گروهي فراهم است و شرط لازم براي خروج، داشتن گذرنامه است.»

وي با اشاره به حضور پرشمار زائران ايراني در مراسم اربعين حسيني در كربلاي معلي از تمامي دستگاه‌هاي دست‌اندركار خواست تدابير لازم را به‌كار برند تا مشكلات سال گذشته تكرار نشود. سردار اشتري، با تأييد وجود مشكلاتي در سفر اربعين سال گذشته و اظهار اميدواري براي تكرار نشدن اين مشكلات در سال‌جاري، گفت: براي اين هدف « قرارگاه اربعين» در نيروي انتظامي راه‌اندازي و نخستين نشست اين قرارگاه، 10روز پس از اربعين سال گذشته، برگزار شد. مجموعه نيروي انتظامي از مرزباني تا پليس مهاجرت و گذرنامه براي برگزاري اين مراسم، آمادگي اوليه را دارند و اقدامات اجرايي ديگر در دست اقدام است.

فرمانده ناجا با اشاره به انتشار برخي اخبار در رسانه‌ها در اربعين سال گذشته كه همسو با فعاليت‌ها و برنامه‌هاي پليس و سازمان حج و زيارت نبود، افزود:همين امر، باعث مي‌شد افراد بيشتري براي زيارت عتبات عاليات و به گمان اينكه به‌راحتي مي‌توانند براي زيارت از مرز خارج شوند، رهسپار شهرهاي مرزي شوند. امسال بايد تبليغات رسانه‌ها و به‌خصوص صدا و سيما براساس برنامه‌ريزي‌هاي نيروي انتظامي باشد.

  • عاشورا در كربلا

امسال و در ايام همانند ساير روزهاي سال، روزانه ۵۰ كاروان در حدود 2 هزار تا 2 هزار و ۵۰۰ نفر زائر به‌صورت هوايي و زميني به عتبات عاليات اعزام مي‌شوند. در دهه اول محرم امسال، ۱۷ هزار زائر ايراني به عراق اعزام شده‌اند و براساس آمار رسمي در روز عاشورا بيش از 7هزار ايراني در كربلا حضور داشته‌اند. بر‌اساس اعلام سازمان حج و زيارت از ابتداي آذر‌ماه تا اواخر اسفند‌ماه مرحله بعد ثبت‌نام و اعزام‌هاست كه جزئيات پيش‌ثبت‌نام آن به‌زودي مشخص مي‌شود.