مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به آغاز دور جدید مذاکرات با شرکت‌های توتال فرانسه و لوک اویل روسیه، گفت: تاکنون توافق مقدماتی به‌منظور فروش نفت خام به این دو شرکت نفتی حاصل شده است.

به‌گزارش ايرنا، سيدمحسن قمصري از انجام دور جديد مذاكرات با شركت‌هاي توتال فرانسه و لوك اويل روسيه خبر داد و افزود: مهم‌ترين محور انجام اين مذاكرات فروش نفت خام بوده است.مدير امور بين‌الملل شركت ملي نفت ايران روند مذاكرات نفتي با توتال و لوك اويل را مطلوب ارزيابي كرد.

وي پيش از اين نيز با اشاره به اظهار تمايل پالايشگاه‌هاي ژاپني براي افزايش واردات نفت از ايران، اعلام كرده بود: ايران به‌دنبال كسب سهم 10درصدي از بازار 3.5ميليون بشكه‌اي نفت در ژاپن است. ايران قرار است از قراردادهاي جديد نفتي خود به نوبت در تهران و لندن رونمايي كند. اين رونمايي پس از لغو تحريم‌هاي نفتي ايران خواهد بود.

در اين حال معاون امور بين‌الملل وزير نفت هم با اشاره به لغو تحريم‌هاي ايران تا 2ماه آينده، گفت: يكي از شروط وزارت نفت در قراردادهاي جديد اين است كه شركت‌هاي بين‌المللي براي ورود به صنعت نفت ايران، بايد يك شريك ايراني داشته باشند تا توانمندسازي داخلي در كنار سرمايه‌گذاري شكل گيرد.

اميرحسين زماني‌نيا درباره احتمال حضور شركت‌هاي آمريكايي در كنفرانس معرفي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري در صنايع نفت و گاز ايران، يادآور شد: ملاحظات وزارت نفت در مورد شركت‌هاي خارجي، صنعتي و تجاري است و معتقديم اين نوع همكاري با شركت‌هاي خارجي نه‌تنها منافع اقتصادي براي هر دو طرف دارد بلكه مي‌تواند اختلافات سياسي را نيز كاهش دهد و البته اين مسئله نه‌تنها در مورد آمريكا بلكه در مورد ديگر كشورها به‌ويژه كشورهاي همسايه ما هم صادق است.