ساسان قرباني ديروز در گفتوگو با خبرگزاري رسمي دولت، ايرنا، افزود: اين در حالي است كه در پي كاهش توليد خودروسازان داخلي، بيش از 35درصد نيروهاي انساني آموزش ديده صنعت قطعهسازي كشور نيز از اين صنعت خارج شدهاند.دبير انجمن قطعهسازان ايران با بيان آنكه از 3ماه پيش تعديل نيروي انساني متخصص در صنعت قطعهسازي آغاز شده، گفت: با افزايش هزينهها و كاهش سفارش، قطعهسازان داخلي بهتدريج تعديل نيروي انساني خود را آغاز كردهاند و هماكنون بسياري از قطعهسازان با كمتر از 50درصد ظرفيت نصب شده خود كار ميكنند.
قرباني يادآور شد: تاكنون بيش از يكهزار و 200قطعه ساز در كشور فعال بودهاند كه با ادامه كمپين نخريدن خودروهاي صفر كيلومتر، تعداد زيادي از شركتهاي قطعهساز فعاليت خود را متوقف كردند.سخنگوي شوراي سياستگذاري خودرو خاطرنشان كرد: تا 3ماه پيش قطعهسازان ميتوانستند هزينههاي خود را تا حدودي پوشش دهند، اما تدوام نخريدن خودروهاي صفر كيلومتر مشكلات متعددي براي شركتهاي قطعهسازي كشور بهوجود آورده است.
دبير انجمن قطعهسازان ايران با اشاره به كاهش فروش خودروهاي داخلي، يادآور شد: ركود اقتصادي، كمپين نخريدن خودروهاي صفركيلومتر و انتظار كاهش قيمت 3عامل مهم در كاهش فروش خودروهاي صفركيلومتر هستند، هرچند اين عوامل در تعطيل شدن شركتهاي قطعهسازي كشور نيز تأثير گذاشتهاند.
پيشتر قرباني در سيوچهارمين شوراي سياستگذاري خودرو از كاهش3.8 درصدي توليد خودرو و تحقق 50درصدي صادرات آن به بازارهاي منطقه در نيمه نخست سالجاري خبر داد.دبير انجمن قطعهسازان خودرو ايران افزود: طي 6ماهه نخست سالجاري شاهد كاهش3.8درصدي توليد نسبت بهمدت مشابه سال گذشته بوديم و شركتهاي خودروسازي در شهريورماه امسال حدود 50درصد افت توليد داشتند.