همشهری آنلاین: تدفین دسته جمعی در تپه تاریخی گزوار مورد مطالعات آنتروپولوژی، ژنتیک باستان و سلولی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، پرستو عرفان‌منش با اعلام این خبر گفت: در راستای تداوم تحقق و گسترش همکاريهای پژوهشی و با هدف توسعه علم و فن‌آوری و کاربرد آن در حوزه ژنتیک باستان، پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی - فرهنگی با همکاری مرکز ذخیره ژنتیک انسانی بقیه الله (عج) اقدام به فعالیت در این حوزه کرده است.

به گفته کارشناس پژوهشکده حفاظت و مرمت در جریان نخستین فصل کاوش باستان‌شناختی در تپه گزوار واقع در 30 کیلومتری شمال گرمسار، 6 تدفین خاص در یک قبر به دست آمد.

او گفت: پس از این کشف تیمی مشترک از سوی 2 مرکز برای انجام مطالعات آنتروپولوژی، بررسی بافت و سلول استخوانهای اجساد و گرفتن نمونه از بخشهای خاص اجساد برای انجام مطالعات ژنتیک اعزام شد.

این کارشناس اظهارداشت: آقایان دکتر حسین بهادران و مهندس سجاد حبیبی از مرکز ژنتیک "بقیه الله (عج)"،  6 جسد شامل 3 بزرگسال، یک کودک و 2 نوزاد را مورد مطالعات آنتروپولوژی و ژنتیک انسانی قرار دادند.

بنا به این گزارش، عرفان‌منش نیز به عنوان کارشناس اعزامی پژوهشکده حفاظت و مرمت مطالعات سلولی و بافتی بر روی femure پا و دندان‌های اجساد را انجام داده است .

گفتنی است که در نخستین فصل کاوش در تپه تاریخی گزوار شهرستان گرمسار که تابستان امسال صورت گرفت تدفین خاص شامل تدفین دسته جمعی شامل  6 جسد در یک گور کشف شد.