همشهری آنلاین: رئیس جمهور در دیدار سفرای جدید هندوستان، هلند و دانمارک با اشاره به فرصت‌های ایران برای سرمایه‌گذاری گفت، فضای بعد از تحریم فرصتی برای گسترش روابط با ایران است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت،  دکتر حسن روحانی در دیدار «سائوراب کومار»، سفير جديد هند با بیان اینکه هندوستان به عنوان کشور بزرگ آسیایی، دوست مهمی برای جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌‌شود و روابط دو کشور کهن و تاریخی است، گفت: همسایگی ما در منطقه و اتصال جغرافیایی در اقیانوس و مسایل استراتژیک منطقه باعث می‌شود تا ایران و هند روابط عمیقتری با یکدیگر داشته باشند.

رئیس‌ جمهوری با بیان اینکه ایران و هندوستان می‌توانند در تمامی زمینه‌های مورد علاقه از جمله اقتصادی، سیاسی و فرهنگی روابط خود را بیش از پیش تقویت کنند، اظهارداشت: بندر چابهار در ایران که به عنوان بندر مهم ترانزیتی، هندوستان را به افغانستان و کشورهای آسیای میانه متصل می‌کند، می تواند در راستای توسعه همکاری‌های همه جانبه دو کشور مورد استفاده قرار گیرد.

دکتر روحانی با بیان اینکه تهران و دهلی نو می‌توانند در زمینه‌های مختلف از جمله توسعه بنادر و راه‌آهن، ایجاد صنایع مختلف، انرژی و سایر بخش‌های اقتصادی و تجاری همکاری‌های گسترده‌ای با یکدیگر داشته باشند، اظهار داشت: امیدواریم در شرایط فعلی بتوانیم با تلاش و همکاری بیشتر، زمینه‌های مناسبی را برای توسعه و پیشرفت روابط دو کشور ایجاد کنیم.

"سائوراب کومار" سفیر جدید هندوستان نیز در این دیدار ضمن تقدیم استوارنامه خود به رئیس‌ جمهوری با بیان اینکه "دوستی و پیوندهای تاریخی ایران و هندوستان می‌تواند پایه‌ای برای توسعه روابط دو کشور باشد"، گفت: هند آمادگی دارد تا در تمامی زمینه‌ها از جمله مسایل سیاسی، اقتصادی، موضوعات استراتژیک مقابله با تروریسم با ایران رایزنی و مشارکت کند.

سفیر جدید هندوستان در تهران ، چابهار را به عنوان نقطه اتصال کشورش با افغانستان و کشورهای آسیای میانه حائز اهمیت توصیف کرد و خواستار توسعه همکاری‌ها در این منطقه و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هند در منطقه آزاد چابهار شد.

وی همچنین بر ایجاد تسهیلات مناسب برای توسعه روابط مردم دو کشور تأکید کرد.

  • ديدار سفر جديد هلند با رئيس جمهور

رئیس جمهوری هنگام دریافت استوارنامه سفیر خانم "سوزانا ترستال" جدید هلند در تهران گفت: هلند دارای جایگاه مناسبی از لحاظ صنعتی، تجاری و انرژی بوده و همچنین مرکز بزرگ حقوقی جهان بشمار می‌رود و امیدواریم در شرایط فعلی شاهد تحرک و تحولی مثبت در روابط تهران - آمستردام باشیم.

رئیس‌ جمهوری با بیان اینکه ایران و هلند دارای ظرفیت‌ها و جذابیت‌های گوناگونی هستند که می‌توانیم از آنها و نیز تجارب یکدیگر در بخش‌های مختلف در جهت توسعه روابط و کسب منافع مشترک استفاده کنیم، خاطر نشان کرد: فضای جدید پس از توافق هسته‌ای، بستر و زمینه مناسبی را برای توسعه مناسبات دو کشور بویژه در عرصه اقتصادی و تجاری فراهم آورده است.

خانم سوزانا ترستال سفیر جدید هلند نیز در این دیدار با تقدیم استوارنامه خود به رئیس‌ جمهوری کشورمان و تبریک موفقیت ایران در برجام، دستیابی به این توافق را موجب حرکت شتابان و روبه جلو در روابط دیرپای ایران و هلند دانست و گفت: روابط دو کشور بسیار فراتر از مناسبات تجاری و اقتصادی است و ما به دنبال توسعه مناسبات همه جانبه بویژه در بخش‌های فرهنگی، علمی و محیط زیست با ایران هستیم.

سفیر جدید هلند همچنین با تأکید بر نقش مهم و تأثیرگذار جمهوری اسلامی ایران در منطقه، خواستار توسعه همکاری‌های حقوقی با کشورمان در سطوح مختلف آکادمیک شد.

  • تهران از توسعه همکاری‌های همه جانبه با کپنهاگ استقبال می‌کند

رئيس جمهور در دیدار "دنی عدنان" سفیر جدید دانمارک در تهران نيز با بیان اینکه همواره روابط خوب و تاریخی میان ایران و دانمارک وجود داشته است، گفت: امیدواریم در آینده زمینه‌های لازم برای توسعه و گسترش روابطه همه جانبه بویژه در بخش‌های اقتصادی، تجاری، فرهنگی و ارتباط مردم دو کشور با یکدیگر بیش از پیش فراهم شود.

رئیس‌ جمهوری با اشاره به وجود فضای مناسب کسب و کار و نیروی انسانی تحصیلکرده در ایران، خاطر نشان کرد: امروز ایران در مرکزیت بازاری بزرگ در منطقه قرار دارد که می‌توان در جهت گسترش همکاری‌های تجاری و ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری میان دو کشور از آن استفاده کرد.

دکتر روحانی همچنین با تأکید بر ضرورت ارتباط نزدیکتر سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی دو کشور اظهار امیدواری کرد تا در دوره جدید، روابط دو کشور بیش از پیش تعمیق و گسترش یابد.

"دنی عدنان" سفیر جدید دانمارک نیز در این دیدار ضمن تقدیم استوارنامه خود به رییس جمهور کشورمان، روابط ایران و دانمارک را دیرینه، توصیف کرد و گفت: مسئولان دانمارک مصمم هستند روابط تهران و کپنهاگ را در همه عرصه ها تقویت کنند.

سفیر جدید دانمارک همچنین با اشاره به علاقه شرکت‌ها و کمپانی‌های دانمارکی برای سرمایه‌گذاری در ایران، اظهار داشت: امروز فرصت‌های فراوانی در دو کشور و در بخش‌های مختلف تجاری و سرمایه‌گذاری در راستای منافع مشترک وجود دارد که می‌توانیم از آنها برای توسعه مناسبات استفاده کنیم.