همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر سواحل و زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: کمیته بررسی وضعیت آبسنگ‌های مرجانی اعلام کرده که ۴۳ درصد از مرجان‌های جزیره کیش دچار پدیده سفیدشدگی شده‌اند.

به گزارش ایرنا، داود میرشکار روز سه‌شنبه گفت: گزارشی از سفیدشدگی آبسنگ‌های مرجانی در برخی جزایر جنوبی کشور از جمله خارک، خارکو، نایبند، تنب بزرگ، تنب کوچک، ابوموسی و چابهار داشتیم که بر این اساس گروهی برای پایش وضعیت مرجان‌ها تشکیل و به محل اعزام شدند.

وی اظهار کرد: ورود به تنب بزرگ و کوچک به علت برخی ملاحظات با تاخیر انجام شد اما بررسی‌ها نشان داد که 43 درصد از آبسنگ‌های مرجانی جزیره کیش سفید شدند.

وی گفت: سفیدشدگی شاخصی است برای ارزیابی سلامت آبسنگ‌های مرجانی است زیرا برخی از آنها کاملا سفید نشده‌اند از این رو امکان برگشت آنها بسیار زیاد است.

وی ادامه داد: براین اساس پایش در دو مرحله انجام می‌شود یکی در شرایط بروز پدیده و دیگری زمانی که هوا تا حدودی خنک شده باشد تا ببینیم چند درصد از مرجان‌ها بازگشته‌اند.

میرشکار افزود: در سه منطقه شرق و غرب جزیره خارکو و شمال جزیره خارک نیز بررسی انجام شد که نشان داد مرجان‌های بخش شرقی و شمالی جزیره خارک در سلامت مناسب به سر می‌برند اما غرب جزیره خارکو به علت ساکن بودن جریان‌های آبی و افزایش دما حدود 40 درصد از مرجان‌ها سفید شده‌اند.

وی گفت: بررسی در چابهار نیز نشان داد که حدود 50 درصد آبسنگ‌های مرجانی این جزیره نیز سفید شده‌اند که بیش‌ترین علت آن فعالیت‌های انسانی و تا حدودی کدورت آب اعلام شد.