تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۲

سید محمد فخار: پلیس راهنمایی و رانندگی تهران هنوز دلیلی برای اجرای طرح کاهش در تهران نیافته است.

چهارشنبه هفته گذشته، يكي از مقامات اين نهاد، مخالفت صريح خود را با طرح كاهش اعلام كرد. اين مخالفت درحالي است كه شهرداري تهران، سازمان محيط‌زيست و وزارت كشور به نمايندگي از دولت همه بر اجراي طرح متفق القول هستند. براساس اعلام‌هاي مديريت شهري قرار بود طرح كاهش از ابتداي آبان اجرا شود اما پليس راهور در اجراي آن تعلل كرد. به تازگي اين تعلل‌ها به مخالفت تبديل شده است.

سيدجعفر تشكري هاشمي، معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهردار تهران با اشاره به مصمم بودن مديريت شهري براي اجراي طرح كاهش به همشهري گفت: تغيير در هر كاري سختي خود را دارد اما براي رسيدن به اهداف اثربخش بايد تلاش كرد. امروز مردم قبول نمي‌كنند براي رفع آلودگي هوا با يك تقسيم‌‌بندي ساده كار خود را انجام دهيم. طرح كاهش مستند به تجربه جهاني است و بايد به جاي مساوات، خودروهاي دودزا را از شهر حذف كرد.

وي افزود: با اجراي طرح كاهش، تنها خودروهاي كاربراتوري كه 45 گرم آلودگي در روز توليد مي‌كنند، از شهر حذف مي‌شوند ضمن اينكه همه زيرساخت‌ها براي همراه شدن ساير دستگاه‌ها آماده است.البته سردار تيمور حسيني، رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران معتقد است:

به لحاظ الزامات و زيرساخت‌ها پليس بايد به سطحي از امكانات برسد كه اجراي اين طرح در آينده محكوم به شكست نباشد. بعد از اين سال‌ها با رشد و بلوغ در سطح همه دستگاه‌ها پذيرفته نيست آزمون و خطا كنيم.اين موضع پليس درحالي است كه طرح كاهش بر پايه ۱۸‌ماه مطالعه در دانشگاه‌هاي معتبر كشور به مرحله اجرا رسيده است. اكنون بر پايه اين طرح به جاي نگاه كردن به پلاك خودرو كه ملاك خوبي براي كاهش آلايندگي خودرو نيست، به اگزوز خودرو نگاه خواهد شد.

سردار حسيني مي‌افزايد: اگر اعلام شده پليس مخالف طرح كاهش است، نه به اين معني كه ما مخالف سلامت محيط‌زيست هستيم. خواست ما كاهش جدي آلودگي در تهران است. همكاران بنده در صف اول آسيب و تبعات اين شرايط هستند. براي اجراي اين طرح بايد بسترهايي آماده باشد و نبايد در شروع و گام نخست به سراغ جامعه برويم.

بايد سراغ خودمان برويم. ناوگان حمل‌ونقل عمومي نياز به نوسازي دارد. بخش قابل توجهي از ناوگان دستگاه‌هاي عمومي و دولتي نياز به بازسازي و نوسازي دارد. بخش قابل‌توجهي از امكانات معاينه فني ما در كشور كه الزام و پيش نياز خودروها داشتن اين معاينه است نياز به به روز رساني دارد. اين معاينه در مراكزي بايد انجام شود كه ارتباط آنلاين داشته باشند كه اطلاعات اين مركز سريعا به مراكز كنترل ارسال شود تا خودرو بدون دغدغه وارد طرح شود. بايد اول اصلاح و به‌خط‌شدن را از خود شروع كنيم بعد با اراده قوي و اطلاع‌رساني مناسب با ابزارهاي ايجابي و مشوق‌هايي كه بتواند آحاد جامعه را آماده اين طرح كند، برويم.

  • دغدغه پليس و تقصير دولت

دغدغه‌هاي اعلام شده پليس در شرايطي به حمل ونقل عمومي پايتخت بازمي‌‌گردد كه فرسودگي ناوگان حمل ونقل تهران در 2محور خارج از تعهدات مديريت شهري دنبال مي‌شود. نخست موضوع اختصاص بودجه بموقع حمل ونقل است كه در سال‌هاي اخير همواره با تأخير و كمتر از بودجه تعيين شده به اتوبوسراني اختصاص يافته است. از سوي ديگر در بخش تاكسيراني نيز دولت مسئوليت از رده خارج كردن و نوسازي خودروهاي فرسوده را بر عهده دارد كه در اين زمينه نتوانسته تاكسي‌هاي فرسوده تهران را نوسازي كند.

نبايد فراموش كرد كه تعلل پليس در اجراي طرح كاهش، همزمان با اجراي طرح بي‌اساس و موقت زوج و فرد است كه سال‌ها در تهران توسط پليس اجرا شده و هنوز در حال اجراست. حال سؤال اساسي اينجا پديد مي‌آيد كه آيا به‌رغم صراحت نظر كارشناسان درخصوص بي‌فايده بودن طرح زوج و فرد چگونه پليس هنوز اين طرح را اجرا مي‌كند، اما حاضر به جابه‌جايي آن با طرح كاهش نيست؟ آنگونه كه سردار حسيني مي‌گويد:

در تهران ۷۳۰ كيلومترمربعي اگر قرار باشد شرايط محدوديت براساس ميزان آلايندگي براي ۸۸ كيلومتر طرح زوج و فرد درنظر بگيريم در ۶۵۰ كيلومتر بيرون طرح اين آلودگي‌ها منتشر مي‌شود. خيلي نبايد فضايي فكر كنيم و فكر كنيم قرار است معجزه شود. بالا بردن سطح توقع مردم باعث مي‌شود مردم فكر كنند انقلابي ايجاد مي‌شود ولي اگر ساير شرايط را درنظر نگيريم با اجراي اين طرح محدوديت ۸۸ كيلومتري‌اش، نبايد شاهد اتفاق خاصي باشيم.

به‌رغم موضع پليس، تهران با ميليون‌ها وسيله نقليه و معابري كه ظرفيت تردد 17ميليون سفر روزانه را ندارند، براي كنترل ترافيك و آلودگي هوا به طرح ترافيكي كاملي نياز دارد. گزارش‌هاي شركت كنترل كيفيت هواي تهران نشان مي‌دهد منابع آلودگي شهر، تعداد قليلي از خودروها هستند كه كمتر از ۱۰ درصد از اينها بيش از ۴۵ درصد آلودگي را به‌وجود مي‌آورند. بدين تريب اجراي طرح كاهش، براي كاستن از منابع آلاينده تنها راه‌چاره است.

  • پليس و شرط‌هاي ديگر

پليس شرط‌هاي ديگري نيز براي اجراي طرح كاهش‌دارد. سردار حسيني مي‌گويد: بايد يك سيستم حمل‌ونقل عمومي مطمئن و قوي ايجاد شود. بايد اين شرايط ايجاد شود. نبايد نخستين گام‌مان رفتن سراغ مردم باشد. از طرفي بايد واقعيت‌هاي جامعه را درنظر گرفت تا با مشكل مواجه نشويم. اين همان پيوست اجتماعي است. رئيس پليس راهور تهران مي‌افزايد: با اجراي طرح كاهش براي كاستن از آلايندگي موافقيم ولي بايد الزامات آن فراهم باشد.