تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۹

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در دیدار با صادرکنندگان و تولیدکنندگان صنایع‌دستی گفت: برای حضور در بازار صادرات باید به سمت تولید صنایع‌دستی لوکس حرکت کنیم.

به گزارش سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري، مسعود سلطاني فر در ديدار با صادركنندگان و توليدكنندگان صنايع‌دستي از سراسر كشور با اشاره به رهنمودهاي مقام معظم رهبري، تلاش جدي دولت تدبير و اميد، اراده ويژه رئيس‌جمهور و تبحر و درايت تيم مذاكره‌كننده كشورمان در دستيابي به توافق وين، گفت: اميدواريم در فضاي پساتحريم در همه حوزه‌ها شاهد گشايش و پيشرفت كشورمان باشيم. معاون رئيس‌جمهور در ادامه با تأكيد بر اينكه مشكل و چالش اصلي صنايع‌دستي، بازرگاني و فروش است، افزود: تلاش و تمركز جدي ما در سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري از موضع نقش حاكميتي، اصلاح مقررات و تسهيل امور است.

سلطاني‌فر با اشاره به اينكه احصاي مشكلات و موانع موجود در حوزه صادرات صنايع‌دستي و اصلاحاتي كه در اين زمينه بايد صورت گيرد مي‌تواند راهگشاي مسائل باشد، تصريح كرد: در 3‌ماه گذشته، 3آيين نامه در حوزه گردشگري با تصويب در كميسيون‌هاي دولت، به‌روز شد و بسياري از موانع موجود در صنعت گردشگري را برطرف كرد. اين امكان براي حوزه صنايع‌دستي هم فراهم است و مي‌توان از اين ظرفيت براي اصلاح قوانين و تسهيلات استفاده كرد. وي همچنين تأمين منابع بانكي براي فعالان عرصه صنايع‌دستي را از ديگر برنامه‌هاي اين سازمان دانست و افزود: مباحث فروش، بازاريابي و تبليغات به‌ويژه استفاده از روش‌هاي نوين بايد بيش از پيش در حوزه صنايع‌دستي مورد توجه قرار گيرد. رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري در ادامه اين نشست با اشاره به اينكه لوكس‌بودن صنايع‌دستي كشورمان باعث متمايز شدن اين آثار از صنايع‌دستي كشورهاي ديگر ازجمله چين است، يادآور شد: براي حضور در بازار صادرات صنايع‌دستي بايد به سمت توليد صنايع‌دستي لوكس و خاص حركت كنيم. كالاي صنايع‌دستي ارزش افزوده بسيار بالايي دارد و در اشتغال هم بسيار مؤثر است، اين آثار همانطور كه در داخل كشور اهميت دارد و مورد توجه قرار مي‌گيرد در خارج از ايران هم علاقه‌مندان بسياري دارد.

  • لزوم فعال شدن اقتصاد هنر و فرهنگ

سلطاني فر همچنين با تأكيد بر اينكه اقتصاد هنر و فرهنگ بايد فعال شود، اضافه كرد: برگزاري نمايشگاه‌ها و بازارچه‌هاي صنايع‌دستي در همه شهرها بايد در دستور كار قرار گيرد و علاوه بر برگزاري نمايشگاه‌هاي فصلي و رويدادي، ايجاد بازارچه‌هاي دائمي در هر استان از ديگر موضوعاتي است كه حوزه صنايع‌دستي به آن نياز دارد. معاون رئيس‌جمهور در پايان تأكيد كرد: كارگروه‌هايي متشكل از توليدكنندگان و صادركنندگان صنايع‌دستي بايد موضوعات، موانع و مشكلات اين بخش را احصا كنند تا حل اين مسائل به‌صورت اجرايي و عملي‌ در جلسات آينده پيگيري شود.