تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۴

بیست و هشتمین جشنواره فیلم توکیو شامگاه شنبه در حالی در پایتخت سرزمین آفتاب تابان به پایان رسید که سهم سینمای ایران از این دوره، نقش بستن نام علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) بر لباس حامد بهداد در مراسم نمایش «خانه دختر» بود.

به گزارش همشهري، ايران كه امسال با فيلم شهرام شاه‌حسيني در بخش مسابقه رسمي حضور داشت، نصيبي از جوايز نبرد و جايزه بزرگ جشنواره به فيلم برزيلي «نيزه: قلب جنون» به كارگرداني روبرتو برلينر رسيد. بهداد كه همراه كارگردان خانه دختر به توكيو رفته بود، پيش از نمايش فيلم در بخش مسابقه جشنواره لباسي به تن كرد كه نوشته پشت آن از چشم دوربين‌ها و علاقه‌مندان دور نماند؛ نام مبارك حضرت امام رضا(ع) در يك قالب گرافيكي زيبا به نمايش درآمده بود.

در بخش مسابقه رسمي 15فيلم در كنار خانه دختر براي كسب جوايز رقابت كردند و رياست هيأت داوران را برايان سينگر فيلمساز سرشناس آمريكايي بر عهده داشت. او در جريان مراسم اختتاميه و اهداي جوايز به برگزيدگان به شوخي گفت كه بارها ناچار شده است سر همكاران خود در هيأت داوري فرياد بزند! خانه دختر با اينكه مورد توجه داوران قرار نگرفت اما تماشاگران و منتقدان حاضر در توكيو از نمايش‌هاي آن استقبال كردند.

دومين جايزه بخش مسابقه يا جايزه ويژه داوران به «هر 3نفر ما» ساخته هيرون كمدين فرانسوي اهدا شد كه با لحني طنزآميز موضوع مهاجران خاورميانه را در اروپا مورد توجه قرار داده است. گلوريا پيريس براي بازي در «نيزه: قلب جنون» بهترين بازيگر زن جشنواره لقب گرفت و جايزه بهترين بازيگر مرد به‌طور مشترك به بازيگران دانماركي فيلم سينمايي «سرزمين من» رسيد.

«فيلم خانوادگي» از اسلووني جايزه بهترين دستاورد هنري را برد و «خواست خدا» جايزه فيلم برگزيده تماشاگران را دريافت كرد.
سينماي ايران سال گذشته با فيلم سينمايي «بدون مرز» به كارگرداني اميرحسين عسگري جايزه بهترين فيلم آسيايي را از جشنواره توكيو برده بود اما امسال در بيست و هشتمين دوره خانه دختر دست خالي از توكيو به تهران بازگشت. در اين دوره 207فيلم از سراسر جهان در جشنواره حضور داشتند و بيش از 60هزار نفر به تماشاي فيلم‌ها نشستند.