اردوغان مدت‌ها برای چنین روزهایی رویابافی کرده بود؛ روزی که او در مـقـام ریاست‌جمهوری باشد و حزبش، عدالت و توسعه با به‌دست آوردن اکثریت آرا در انتخابات بتواند برنامه تغییر قانون اساسی را پیش ببرد.

شايد به همين‌خاطر بود كه هنوز ساعتي از اعلام نتايج اوليه انتخابات روز يكشنبه و پيروزي عدالت و توسعه با به‌دست آوردن اكثريت كرسي‌ها نگذشته بود كه احمد داوود اوغلو، نخست‌وزير تركيه و همراه هميشگي اردوغان در جشن پيروزي، بر تلاش براي تصويب قانون اساسي جديد تأكيد كرد. قانون اساسي جديد در واقع راهكاري براي اردوغان است تا با تبديل نظام پارلماني تركيه به رياستي مقام رياست‌جمهوري را از حالت تشريفاتي به پست اول كشور تبديل كند.

داوود اوغلو همزمان با مراسم آتش بازي و شادي هواداران حزب عدالت و توسعه، از بالكن مقر اين حزب گفت: من از تمامي احزاب مي‌خواهم تا وارد پارلمان شده و يك قانون اساسي جديد ملي مدني تدوين كنيم. او از احزاب ديگر خواست كه « در راستاي تركيه‌اي كه در آن درگيري، تنش و دو دستگي جايي ندارد همكاري كنند.»

انتخابات روز يكشنبه 5‌ماه پس از آن برگزار شد كه در انتخابات روز 17خرداد حزب عدالت و توسعه كرسي‌هاي خود را در پارلمان از دست داد. اين حزب نتوانست با ديگر احزاب رقيب دولت ائتلافي تشكيل دهد و رجب طيب اردوغان اعلام انتخابات زودهنگام كرد. سال گذشته وقتي رجب طيب اردوغان پس از 12سال در اختيار داشتن پست نخست‌وزيري، به كاخ رياست‌جمهوري رفت نقشه مفصل خود را براي تغيير نظام سياسي تركيه از پارلماني به رياستي را رو كرد. نتايج اوليه انتخابات جديد نشان مي‌دهد حزب عدالت و توسعه توانسته با به‌دست آوردن 49.48درصد آرا 317كرسي پارلمان را در انتخابات جديد به‌دست آورد.نسبت به انتخابات قبلي كرسي‌هاي اين حزب 59كرسي بيشتر شده است. عدالت و توسعه براي برگزاري همه‌پرسي قانون اساسي نياز به حداقل 330رأي مثبت نمايندگان پارلمان دارد.

  • پيام اردوغان

رجب طيب اردوغان روز گذشته بعد از رفتن به مسجدي در استانبول از كشورهاي ديگر جهان خواست به رأي مردم تركيه احترام بگذارند. به گزارش حريت، او با اعلام اينكه رأي مردم تركيه رأي به ثبات بوده است در پاسخ به انتقاد كشورهاي ديگر عليه خودش گفت: چرا آنها به اراده ملي احترام نمي‌گذارند؟ آنها از زماني كه اراده ملت اردوغان را با 52درصد آرا به‌عنوان رئيس‌جمهور انتخاب كرد احترامي نشان نمي‌دهند. اين فهم شما از دمكراسي است؟اردوغان پيش از اين هم دربيانيه‌اي اعلام كرده بود كه مهم‌ترين پيام نتيجه اين انتخابات خطاب به پ.ك.ك است كه خشونت، تهديد و خونريزي نمي‌تواند با دمكراسي همزيستي داشته باشد.

  • اعتراض احزاب مخالف دولت به انتخابات

اين در حالي است كه احزاب مخالف به روند برگزاري انتخابات به‌شدت اعتراض دارند. صلاح‌الدين دميرتاش از رهبران حزب دمكراتيك خلق(حامي كردها) كه آراي حزبش در انتخابات كاهش پيدا كرده گفت: حزب دمكراتيك خلق در جريان مبارزات انتخاباتي تحت شرايط ناعادلانه، غير‌آزاد و نابرابر قرار داشت. او تأكيد كرد: اگر اين سياست‌هاي خونين به جاي ما عليه حزب ديگري مثل حزب عدالت و توسعه صورت مي‌گرفت آنها از سياست كنار مي‌رفتند.

اعلام نتايج انتخابات همچنين ناآرامي در مناطق كردنشين شرق تركيه ازجمله دياربكر را به‌دنبال داشت. كردهاي تركيه اعتقاد دارند كه تخلفات مختلفي در انتخابات صورت گرفته است. كمال قليچداراوغلو، رهبر مهم‌ترين حزب مخالف با اعلام اينكه نتايج انتخابات مسئوليت بيشتري را بر دوش اين حزب مي‌گذارد گفت: تغيير در اين حزب مثبت است و ما با قاطعيت به اين روند ادامه خواهيم داد. دولت باغچلي، رهبر حزب حركت ملي‌ ضمن رد شايعه‌ها درباره استعفايش پس از كاهش آراي حزبش گفت: نتايج انتخابات تصوير تيره و غم انگيز تركيه را تغيير نمي‌دهد و من تا آخرين نفس براي اهداف حزبم تلاش خواهم كرد.