مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار درخصوص اختصاص وام ۲۵میلیون تومانی خرید خودرو که قرار است به‌زودی آغاز شود، مشوق خوبی برای ایجاد تحول در نوسازی خودروهای فرسوده است و در اختصاص این وام، اولویت باید با دارندگان تاکسی‌های فرسوده‌ باشد.

به گفته سيدجعفر تشكري هاشمي، معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران، تاكسي‌ها در ناوگان حمل‌ونقل عمومي كار مي‌كنند و بيشترين پيمايش را در سطح شهر دارند و در نتيجه بيشترين آلودگي را نيز در هواي شهر توليد مي‌كنند. وي با بيان اينكه به آينده ناوگان تاكسيراني از طريق نوسازي تاكسي‌هاي فرسوده خوشبين هستم و اميدوارم با تدابير مديريت شهري و حمايت‌هاي دولت محترم، ناوگان فرسوده تاكسيراني مورد نوسازي قرار بگيرد، تصريح كرد: به اين منظور، بانك‌ها از طريق اختصاص اعتبار به نوسازي و گواهي اسقاط، مي‌توانند نقش شايسته‌اي را ايفا كنند، ضمن اينكه در اين ميان، اهميت ستاد مديريت حمل‌ونقل و سوخت كشور در تسهيل و تسريع اين مهم را نيز نبايد از نظر دور داشت. وي با تأكيد بر اينكه مطالعات احداث قطار سبك شهري موسوم به ال‌آرتي به‌عنوان يكي از مُدهاي حمل‌ونقل عمومي را آغاز كرده‌ايم، خاطرنشان كرد: مُدهاي حمل‌ونقلي بايد براساس حجم مسافر در معابر شهري طراحي شوند و براي معابري كه حجم مسافر كمتري دارند، سيستم ال‌آر تي گزينه مناسبي است كه مطالعات اجرايي آن شروع شده است.

در حال حاضر خطوط اتوبوسراني در تهران در قالب سيستم حمل‌ونقل يكپارچه و مبتني بر طرح جامع حمل‌ونقل و ترافيك شهر تهران اجرا مي‌شود. در اين ميان سيستم حمل‌ونقل ريلي استخوان‌بندي اصلي شبكه حمل‌ونقل عمومي پايتخت است. مترو، اولويت نخست مديريت شهري در حوزه حمل‌ونقل عمومي است و پس از آن، به‌ترتيب سامانه اتوبوس‌هاي تندرو(بي ‌آر ‌تي)، مسيرهاي فرامنطقه‌اي به‌عنوان خطوط پرسرعت، مسيرهاي منطقه‌اي و محلي به‌عنوان خطوط تغذيه‌كننده و تاكسي‌ها در اولويت قرار دارند، ضمن اينكه توسعه خطوط دوچرخه سواري و مسيرهاي پياده‌روي نيز از اهميت ويژه‌اي برخوردارند.

  • 54كيلومتر خطوط فرامنطقه‌اي

محور ديگر برنامه‌هاي حمل‌ونقل شهري، احداث خطوط اتوبوسراني فرامنطقه‌اي است. احداث 5خط فرامنطقه‌اي شامل خط يك از ميدان جمهوري اسلامي تا ميدان شهيد كلاهدوز، ‌خط2 از ميدان 7تير تا ميدان صادقيه، خط 3از ميدان آرژانتين تا ميدان امام‌خميني، خط 4در مسير خيابان‌هاي شهيد بهشتي و شهيد مطهري و خط 5از ميدان راه‌آهن تا شهرك والفجر، 54كيلومتر طول خواهند داشت. خطوط فرامنطقه‌اي، بدون جدا‌كننده و گاردريل و بدون محدوديت تفكيك فيزيكي و ساير محدوديت‌هايي كه در خطوط بي‌آر تي به چشم مي‌خورد، اجرا مي‌شوند و در بخش‌هايي از مسير، اتوبوس‌ها در كنار ساير خودروهاي عبوري رفت‌وآمد مي‌كنند.