گروه سیاسی: هر سال با فرارسیدن ماه مبارک رمضان و موضوع استهلال در آستانه و پایان این ماه، مباحثی درباره اعلام نظر درخصوص اول ماه رمضان و شوال مطرح می‌شود.

عضو مجمع جهانی فقه اسلامی‌گفت: در کشورمان، همه باید در مسئله استهلال، تابع نظر ولی‌فقیه باشند و این مسئولیتی است که به او واگذار شده است.

آیت‌الله محمدعلی تسخیری در گفت‌وگو با ایسنا،‌ با تشریح عملکرد جهان اسلام در استهلال ماه مبارک رمضان اظهار داشت: در مجمع جهانی فقه اسلامی، بحث استهلال مطرح شد و در نتیجه فتوایی مجموعه‌ای در این زمینه صادر شد.

عضو مجمع جهانی فقه اسلامی ‌با بیان نظریه علمای شیعه در این‌باره خاطر نشان کرد: باید گفت در داخل ایران باید همه تابع حکم ولی‌فقیه باشند، چون مسئله استهلال از اموری است که صرفا به وی واگذار شده است.

وی اضافه کرد: امروز که ولایت فقیه به مقام معظم رهبری سپرده شده است، همگان باید منتظر حکم ایشان باشند.

آیت‌الله حاج شیخ مجتبی تهرانی از علمای برحسته تهران که از موثرترین و موثق ترین نزدیکان امام خمینی ره در تنظیم مکتوبات علمی، رساله عملیه و حواشی بنیانگذار جمهوری اسلامی‌بوده‌اند، در رساله عملیه خود ذیل مسئله 1731 آورده اند: اگر حاکم شرع حکم کند که اول ماه است این حکم برای همگان حجت است و کسانی هم که از او تقلید نمی‌کنند حتی مجتهدین دیگر باید به حکم او عمل نمایند، ولی کسی که می‌داند حاکم شرع اشتباه کرده، نمی‌تواند به حکم او عمل نماید.