رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با بیان اینکه هم‌اکنون در دوره پساگفت‌وگو و نه پساتحریم قرار داریم، گفت: هیأت‌های زیاد تجاری به‌ویژه از کشورهای اروپایی به ایران آمده‌اند، اما همه آنها فروشنده هستند و هیچ‌گونه طرح اجرایی نداده‌اند.

به گزارش تسنيم، اسدالله عسگراولادي با بيان اينكه حضور اين هيأت‌هاي خارجي هيچ دستاورد عيني و كاربردي براي ايجاد تحول مثبت در اقتصاد ايران نداشته است، گفت: همه اينها فقط هزينه دارد و در اين هيأت‌ها همه براي فروش كالا و خدمات و ارزيابي فرصت‌هاي جديد در بازار ايران هستند و متأسفانه نديديم خريداراني هم در ميان اين هيأت‌ها به ايران سفر كنند.

عسگر‌اولادي گفت: ديده نشده است كه هيأت‌هاي خارجي با بانك‌هاي ايراني و ديگر بنگاه‌هاي ايراني تجاري مذاكره و براي دوره‌ آتي برنامه‌ريزي كنند و طرح‌هاي همكاري خود را مشخص كنند.عسگراولادي تصريح كرد: اصلي‌ترين شاخص اقتصاد مقاومتي اين است كه ما را از تكيه آسيب‌پذير به فروش مواد خام اعم از نفت و ذخاير معدني، وابستگي به ارز خارجي و واردات كالاهاي مصرفي بي‌نياز يا كم‌نياز كند و نبايد سرنوشت اقتصادي ايران را به برجام و خارجي‌ها گره بزنيم.

وي افزود: از دولت انتظار داريم در هيأت‌هايي كه به خارج اعزام مي‌شوند يا در ميزباني از هيأت‌هاي خارجي حتماً از طرف ايران هم صادركنندگاني حضور يابند و نبايد اجازه دهيم هيأت‌هاي خارجي به‌طور يكطرفه براي فروش كالا و خدمات خود به ايران بيايند. عسگراولادي گفت: تاكنون فقط هزينه ميزباني از هيأت‌هاي خارجي را پرداخت كرده‌ايم و تا حدودي هتل‌هاي ما شلوغ شده است، اما دستاورد عيني از اين حضور و طرح سرمايه‌گذاري خاصي ديده نشده است.