هر سال در اواخر تابستان، کمپانی‌های خودروسازی در دنیا خودروهای جدید خود را برای سال جدید میلادی به‌دنیا معرفی می‌کنند.

 کمی پس از معرفی خودروهای جدید است که رسانه‌ها و مطبوعات فعال در حوزه خودروسازی وارد عمل شده و تلاش می‌کنند از طریق نظرسنجی از اهل فن و کارشناسان این حوزه پیشاپیش بهترین خودروهای سال را معرفی کنند. معرفی خودروهای برتر اگرچه در ابعاد گسترده و به تعداد فراوان انجام می‌گیرد اما در این میان تعداد نشریات یا انجمن‌هایی که رأی نهایی آنها بیش از بقیه مورد قبول عموم واقع می‌شود معمولاً به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد.

در آمریکا نشریاتی چون موتور ترند و کار‌اند درایور در این زمینه شناخته شده‌تر از بقیه هستند و در اروپا هم نشریات آلمانی و انگلیسی مثل اتوموتور اسپرت و کار مگزین وجاهت بیشتری نسبت به بقیه یافته‌اند. به‌هرحال آنچه مسلم است شرایط انتخاب خودروهای برتر در هر قاره و هر بازار متفاوت است و عناصر مهم در قضاوت داوران نیز تغییر می‌کند.

اخیراً فهرستی از مدعیان کسب عنوان با ارزش «خودرو سال 2008 اروپا» منتشر شده که شامل 32 خودرو در کلاس‌های متفاوت است. این خودروها که بیشتر آنها در مرحله معرفی هستند و هنوز راهی بازار نشده‌اند معمولاً پیش از قرار گرفتن در دسترس عموم در اختیار کارشناسان و رانندگان فعال در رسانه‌های صنعت خودرو قرار می‌گیرند و به این ترتیب قضاوت تخصصی کارشناسان در مورد آنها شکل می‌گیرد.

در مورد 32 خودرو اعلام شده نیز قرار است نظر 58 داور برجسته از 22 کشور اروپایی گردآوری شود و نهایتاً فهرست برترین‌ها انتشار یابد. نکته جالب این است که کشورهای فعال‌تر در صنعت خودرو تعداد بیشتری داور دارند. در گروه داوری امسال نیز فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و انگلستان هر یک شش داور خواهند داشت و کشورهای دیگر سهمیه کمتری به فراخور حضورشان در صنعت و بازار خواهند داشت.

قرار است ابتدا در کلاس‌های مختلف برترین‌ها انتخاب شوند و در نهایت یکی به‌عنوان خودرو سال 2008 شناخته شود.

برنده این رقابت هیجان‌انگیز روز نوزدهم نوامبر معرفی می‌شود و در ماه ژانویه در هامبورگ مراسم ویژه‌ای به افتخار آن برگزار خواهد شد.

فهرست اولیه   

فهرست اولیه خودروهای برتر سال 2008 ترکیبی از خودروهای سه قاره اروپا‏، آسیا و آمریکاست. خودروهایی که به‌احتمال فراوان سال خوبی را پیش رو خواهند داشت.

از اروپا خودروهای آئودی A5 و S5، بی‌ام‌و X5، سیتروئن سی کراسر، پژو 4007، فیات 500 و براوو، فورد موندیو، لندروور فری‌لندر، مرسدس کلاس سی، اوپل آنتارا، پژو 308، رنو لاگونا، رنو توینگو (نسل دوم)، اشکودا فابیا، اسمارت فورتو، فوکلس واگن تیگوان و ولوو V70 معرفی شده‌اند.

از قاره آمریکا هم جیب پاتریوت و رانگلر به‌همراه دوج نیتر و کرایسلر سبرینگ معرفی و مورد قضاوت قرار خواهند گرفت. آسیایی‌ها هم با دایهاتسو ماتریا، هوندا CRV، هیوندای i30، کیا سید، لکسوس LS460، مزدا 2، مزدا CX7، میتسو بیشی اوت لندر، نیسان قشقایی، نیسان X-Trail، سوبارو ایمپرزا، تویوتا آئوریس و کرولا و تازه‌واردی به نام سانگ یانگ آکتیون حضور پررنگی در این فستیوال دارند. کلاً 18 خودرو از اروپا، 13 خودرو از آسیا و 4 خودرو از آمریکا در این رقابت مورد قضاوت قرار می‌گیرند.

شانس‌های برتر

سال گذشته خودرو S-MAX که یک خودرو MPV براساس مدل پرطرفدار فوکوس بود موفق شد عنوان خودرو برتر سال 2007 را کسب کند و در این راه از اوپل کورسا و سیتروئن پیکاسو سبقت گرفت. امسال هم به‌نظر می‌آید رقابت اصلی بین آئودی A5، بی‌ام‌و X5، فیات 500، مرسدس کلاس C، اسمارت فورتو و دوج نیترو باشد.

حال باید دید ملاحظات فعلی کارشناسان و قاضیان این نظرسنجی بر چه مبنا و اصولی است. اگر کارشناسان تحت تأثیر مسأله روز یعنی قیمت بالای سوخت و روند کوچک‌سازی باشند، شانس فیات 500 و اسمارت زیاد است و اگر هنوز هم تمایلات این گروه بر سواری هیجان‌انگیز با یک SUV استوار باشد آنگاه شانس بی‌ام‌و X5 بالا خواهد بود. به‌هرحال تا نوزدهم نوامبر فقط صبر و حوصله لازم است تا نام خودرو برتر اروپا در سال آینده روشن شود.

همشهری امارات